Dette forløb benyttes som brobygningsaktivitet i gymnasiet for elever fra 8.-10. klassetrin. Når forløbet bruges i grundskolen, kan fokus være på opstilling af regneudtryk for et konkret rumfang og generalisering til opstilling af en formel fra en kontekst. I gymnasiet kan man fokusere på opstilling af formler for fx rumfang og overfladeareal fra konteksten, og hvordan disse kan opfattes som variabelsammenhænge.
Dette forløb er en beskrivelse af et brobygningsforløb afholdt i en 9.-klasse.
Varighed: 1 modul
Materialer: saks, papir/karton, tape, tegneprogram som fx GeoGebra.
En gruppe foreslog, at man også skulle tegne "grafen for formlen $V= x(21-2x)(29,7-2x)$". Denne formel var det regneudtryk, eleverne havde formuleret tidligere, og spørgsmålet førte til en diskussion af forskellen på en formel og en funktion, hvor også definitionsmængde blev inddraget. Bestod den af heltal eller af reelle tal? Og hvilke?
Ved at tegne funktionen $f(x) = x·(21-2x)·(29,7-2x) = 623,7·x – 101,4·x^2 + 4·x^3$ ind sammen med punkterne, blev det klart, at $D$ ikke var den helt rigtige værdi.
Ved hjælp af GeoGebra kunne det største rumfang aflæses ved punktet $L$. Endelig blev eleverne bedt om at beskrive, hvad der gjorde punktet $L$ til noget særligt. Hvordan adskiller det sig fra de andre punkter på grafen? Her kom mange bud, og en gruppe bemærkede, at hvis man tegnede en vandret linje over grafen, og lod den bevæge sig nedad, ville det være i $L$, at den første gang ramte grafen. Dette er en måde at formulere, at der er en vandret tangent i $L$, og hermed er vejen for indførelsen af differentialregning åbnet, men nok ikke brobygning!
Læringsudbytte: Som ovenstående beskrivelse antyder, kan selv et meget kort forløb, der nok synes enkelt og lige til, føre til inddragelse af mange af algebraens aspekter:
Fra beregninger på konkrete tal til opstilling af et generelt udtryk (formel) herunder at indføre symboler for ukendte størrelser.
Sammenhæng mellem formel og funktion herunder beregning/omformning af algebraisk udtryk, nemlig $x·(21-2x)·(29,7-2x) = 623,7·x – 101,4·x^2 + 4·x^3$ for at få en 'rigtig' funktionsforskrift $f(x) = 623,7·x – 101,4·x^2 + 4·x^3$.
Definitionsmængde for funktioner og forskellen på hele og reelle tal.
Påbegynde arbejdet med at finde største og mindsteværdier for funktioner (vandret tangent) som grundlag for senere at indføre differentialregning.
til: GRUNDSKOLE & GYMNASIE
emne: ALGEBRA
UDGIVET: 2021