I venstre side af overbliksarket findes en beskrivelse af, hvad der i de omtalte projekter opfattes som de centrale elementer i hver matematisk kompetence. Desuden linkes der til nogle videoer på YouTube, som sætter flere ord på denne forståelse af kernen i og arbejdet med hver kompetence. Begge dele kan man som lærer bruge som støtte til at udvikle egen kompetenceforståelse, til at formulere læringsmål for og med eleverne og til at skærpe sit eget og elevernes blik for, hvad man skal være på udkig efter i evalueringssituationen.
Som del af udviklingen af kompetenceevalueringsforløb har mange af de kompetenceorienterede opgaver i overbliksarket været prøvet af som evalueringsværktøj i det langvarige forsknings- og udviklingsprojekt Undervisningsformativ evaluering af kompetenceorienteret matematikundervisning. Det har gjort det muligt at støtte læreres arbejde med at se tegn på elevernes kompetencebesiddelse ved at give konkrete eksempler på, hvordan det kan foregå. Således linkes der i overbliksarket i tilknytning til hvert kompetenceevalueringsforløb til:
til: GRUNDSKOLE
emne: UNDERVISNINGSFORMATIV EVALUERING AF MATEMATISKE KOMPETENCER
UDGIVET: 2024