Karakteristik af hver kompetence samt tegn på og vurdering af kompetencebesiddelse

I venstre side af overbliksarket findes en beskrivelse af, hvad der i de omtalte projekter opfattes som de centrale elementer i hver matematisk kompetence. Desuden linkes der til nogle videoer på YouTube, som sætter flere ord på denne forståelse af kernen i og arbejdet med hver kompetence. Begge dele kan man som lærer bruge som støtte til at udvikle egen kompetenceforståelse, til at formulere læringsmål for og med eleverne og til at skærpe sit eget og elevernes blik for, hvad man skal være på udkig efter i evalueringssituationen.

Tegn på og vurdering af kompetencebesiddelse

Som del af udviklingen af kompetenceevalueringsforløb har mange af de kompetenceorienterede opgaver i overbliksarket været prøvet af som evalueringsværktøj i det langvarige forsknings- og udviklingsprojekt Undervisningsformativ evaluering af kompetenceorienteret matematikundervisning. Det har gjort det muligt at støtte læreres arbejde med at se tegn på elevernes kompetencebesiddelse ved at give konkrete eksempler på, hvordan det kan foregå. Således linkes der i overbliksarket i tilknytning til hvert kompetenceevalueringsforløb til:

  • et videoklip med elever, der arbejder med den angivne opgave.
  • et interview (som følger den her anvendte model af en formativ evalueringsproces) med den involverede lærer, der mundtligt evaluerer de viste elevers præstationer i forhold til det valgte kompetencemål.
  • et af mig udfyldt evalueringsark med en tilsvarende skriftlig evaluering.
til: GRUNDSKOLE
emne: UNDERVISNINGSFORMATIV EVALUERING AF MATEMATISKE KOMPETENCER

UDGIVET: 2024


Forfatter

Tomas Højgaard

Lektor, ph.d.
Afdeling for fagdidaktik DPU, AU


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer
Del tema Print