Måling

Hverdagen er fyldt med muligheder for at give børn erfaringer med at måle fx længder, rumfang og vægt. Det er vigtigt at tale med børn om, hvad måling er, og hvad man gør, når man måler noget.
Læs her om, hvad der kendetegner måling, og få ideer til, hvordan børn kan få erfaringer med måling, og hvordan du kan tale med børn om, hvad og hvordan de måler.


En solsikkes længde

Filmen viser børn, der måler længden af en solsikke.

Se mere her

Filmen viser en gruppe børn, der sammen med en pædagog måler længden på deres solsikker ved at bruge deres kroppe. Filmen viser, hvordan en målingsaktivitet giver mulighed for at udforske forskellige måleredskaber og sammenligne længder.

Til overvejelse i teamet

  • Hvordan søger pædagogen at ”oversætte” det matematiske begreb at måle til sprogudtryk, som børnene kender til?
  • Hvordan vil I arbejde med at støtte børnenes udvikling af matematisk sprog?
  • Hvilke situationer i hverdagen kan I naturligt bruge til at give børn erfaringer med måling?

Del tema Print