I dette tema præsenteres tre såkaldte “detektionstest” til gymnasieskolen, oprindeligt designet til den såkaldte ”matematikvejlederuddannelse”, udbudt ved Roskilde Universitet i årene 2012-2021. Disse test har til hensigt at detektere elever med matematikspecifikke læringsvanskeligheder i forhold til tre forskellige tematikker: matematiske begreber og begrebsdannelse, matematiske ræsonnementer og endelig matematiske modeller og modellering. Hver test (i form af en pdf) ledsages af en beskrivelse og eksemplificering af hvad der didaktisk og matematisk set er på færde såvel som af en kommenteret “rettenøgle” (sidstnævnte også i form af en pdf). Eksemplificeringerne trækker på såvel teori som empiri. Mere præcist for Detektionstest 1 og 3, hvor det har været muligt for os, har vi suppleret med empiriske data fra uddannelsen, mens gennemgangen af hvad der er på færde i Detektionstest 2 i højere grad er af teoretisk karakter. For Detektionstest 2 og 3, hhv. ræsonnementer og modellering, trækker vi på og refererer løbende til NCUM-temaer herom for gymnasiet. For Detektionstest 1 findes ingen sådanne tidligere temaer, hvorfor gennemgangen er noget længere. Vi begynder med en generel introduktion til fænomenet “detektionstest” og en kort beskrivelse af dets oprindelse.