NCUM udbyder i det kommende skoleår 2026/27 endnu engang kurser med støtte fra Novo Nordisk Fonden. Kurserne giver mulighed for, at lærerne kan få ny mateamtikdidaktisk viden og få inspiration til udvikling af konkrete undervisningsforløb og aktiviteter i samarbejde med kollegaer. Der er denne gang i alt 5 kurser fordelt mellem grundskolen og gymnasiet. Nogle af kurserne dækker NCUMs temaer, og andre er videreudviklinger fra SUM-projektet. Læs mere om de forksellige workshops nedenfor.
Deltagelsen dækkes af Novo Nordisk Fondens Efteruddannelsespulje, og denne skal der ansøges til allerede nu. Støtten dækker både kursusdeltagelse og vikardækning/løntimer.
Det er den enkelte lærer, der skal søge puljen, men dette skal først godkendes af ansøgers skoleleder/rektor.
Dette kursus henvender sig til grundskolelærere i udskolingen og fokuserer på at bruge undersøgende matematikundervisning (UM) som redskab til at lette overgangen mellem grundskolen og gymnasiet. Den ene halvdel af kursusholdet vil bestå af udskolingslærere og den anden af gymnasielærere. På kurset samarbejder mindre blandede grupper af lærere om at udvikle UM forløb eller aktiviteter, der sætter eleven i centrum, og søger at skabe engagement i undervisningen, samtidig med at indhold og arbejdsmåder kan bidrage til at skabe bedre sammenhæng ved overgangen fra udskoling til gymnasial undervisning. Kurset tager udgangspunkt i erfaringer fra SUM-projektet.
Dette kursus henvender sig til gymnasielærere og fokuserer på at bruge undersøgende matematikundervisning (UM) som redskab til at lette overgangen mellem grundskolen og gymnasiet. Den ene halvdel af kursusholdet vil bestå af udskolingslærere og den anden af gymnasielærere. På kurset samarbejder mindre blandede grupper af lærere om at udvikle UM forløb eller aktiviteter, der sætter eleven i centrum, og søger at skabe engagement i undervisningen, samtidig med at indhold og arbejdsmåder kan bidrage til at skabe bedre sammenhæng ved overgangen fra udskoling til gymnasial undervisning. Kurset tager udgangspunkt i erfaringer fra SUM-projektet.
Algebra er en central del af matematikundervisningen på alle gymnasiale retninger og spiller en afgørende rolle, for at kunne klare sig godt i de resterende STEM-fag. Samtidig er det et emne, der volder mange elever problemer. Denne udfordring tages op i dette kursus, der tager udgangspunkt i NCUMs tema ”Algebra i gymnasiet” og i læringssporene ”At arbejde algebraisk” og ”At løse ligninger” i tal- og algebraindsatsen.
Mange elever oplever vanskeligheder med funktionsbegrebet i begyndelsen af gymnasiet, hvilket kan være problematisk da det er helt centralt emne i matematikfaget, som der skal kunne bygges videre på i gymnasiet og i efterfølgende matematikholdige uddannelser. På kursus belyses denne problemstilling matematikdidaktisk. På grundlag heraf bliver der givet inspiration og støtte til udvikling undervisningsforløb til egen praksis.
På dette kursus introduceres de såkaldte detektionstest. De fungerer som redskab til at opdage og kortlægge matematikvanskeligheder blandt elever i gymnasiet. Kursets indhold bygger på erfaringer fra den tidligere matematikvejlederuddannelse for gymnasielærere på Roskilde Universitet. Det er nærmere belyst i NCUM-temaet om detektionstest.