Begrebet funktioner omfatter rigtig mange ting, og der findes rigtig mange forskellige funktionstyper. Nogle funktioner har ikke tal som input og output, nogle funktioner har ingen forskrift osv. Her vil vi præsentere nogle funktioner, der er helt anderledes end dem, vi er vant til at arbejde med, og vi vil beskrive aktiviteter, der fokuserer på andre aspekter af arbejdet med funktioner end man sædvanligvis beskæftiger sig med i undervisningen.
Nedenstående eksempler viser funktioner, hvor input- og/eller outputmængderne ikke er tal, som vi er vant til.
Til en QR-kode hører oftest en web-adresse, men det kan også være for eksempel kreditkortinformation, information til Mobile Pay eller togbilletter. Mobiltelefonens QR-læsnings-app kender funktionen fra QR-kode til web-adresse eller andet.
Til en stregkode på en vare i et bestemt supermarked hører en pris. Man kan her tale med eleverne om, hvordan denne funktion også afhænger af dato og muligvis også af tidspunkt på dagen, samt at evt. mængderabat ikke ændrer på, at det en funktion – input til den samlede pris er jo flere stregkoder eller flere gange den samme stregkode og mængderabat kan udtrykkes som f(3xStregkode) er mindre end 3xf(Stregkode). Kasseapparatet har denne funktion indbygget. (Det er faktisk en sammensat funktion: Der er en stribe tal på sådan en stregkode. De indeholder samme information som stregerne. Det udnytter kassemedarbejderen, som indtaster tallene, hvis stregkoden er ødelagt. Scanneren på kasseapparatet kan læse stregerne, kasseapparatet har en funktion fra streger til tal, og der er så endnu en funktion fra tal til pris.) https://www.gs1.dk/gs1-standarder/maerkning-stregkoder-og-rfid/ean-og-upc/
Spørger man gymnasieelever, om prisen på et indkøb i det lokale supermarked er en funktion af stregkoderne på varerne, siger de allerfleste elever klart nej. Man kan jo ikke udregne prisen fra stregkoderne. De tænker ikke på, at præcis det samme indkøb netop ikke må give forskellig samlet pris.
Funktionen, der har danske statsborgere som inputmængde og som output giver CPR-nummer.
Et kunstigt neuralt netværk kan, når det er trænet, behandle input i form af eksempelvis et billede og give som output, om der er en kat på billedet. Det er en funktion. Billede ind, ja/nej ud.
Når netværket trænes, er det funktionen, der skal justeres ind. Her er input træningsdata og output er funktionen, der derefter bruges til at finde katte. Se mere om neurale netværk på https://aalborg-intelligence.ai/
For nogle funktioner er input- og/eller output ikke blot ét men flere tal.
Et andet eksempel ligger gemt i ”den bedste rette linje”. Når man benytter regression enten i grundskolen eller i gymnasiet, kan man diskutere denne problemstilling:
Punkterne i planen på figur 1 giver anledning til en lineær funktion. Den er bestemt ved de to tal, a og b i forskriften $f(x)=a \cdot x + b$ , som her er a = 0,68, b = 2,15 vist på figur 2.
Vi har altså en funktion, der med disse 15 punkter som input: (1.73,3.63), (3.43,3.65), (4.41,6.19), (7.31,6.61), (5.83,7.45), (10,9), (8.23,8.53), (11.35, 11,11), (13.17, 8.77), (2.77, 4.79), (4.93, 4.49), (4.71, 3.51), (2.67, 3.11), (11.15, 8.53), (10,12), giver et talpar (0.68, 2.15) af reelle tal som output.
Eksemplet kan give anledning til spørgsmål som:
Funktioner er gode eksempler på, at en god definition og effektiv notation frigør tankerne. I eksemplet her med bedste rette linje, er spørgsmålet om, hvordan linjen afhænger af punkterne lettere at stille, når man indser, at der er en funktion i spil.
Funktionen, der til en persons højde og vægt giver BMI, er givet ved forskriften $BMI(h,v)=\frac{v}{h^2}$ . Med højden h målt i m og vægten v i kg er enheden kg/m2. Her har man en funktion af to variable. Se mere om BMI i temaet
Der findes rigtig mange funktioner, som man ikke har en forskrift på. Nogle er givet ved en sproglig beskrivelse, andre ved en graf eller ved en tabel. Et hverdagseksempel herpå er prisen på en vare som funktion af stregkoden.
Trekanttal har en fin geometrisk beskrivelse, som kan ses på figuren
Trekanttallene er tallene 1, 1+2, 1+2+3, 1+2+3+4, … og beskriver en funktion fra naturlige tal til naturlige tal.
Funktionen kan også beskrives rekursivt
$T(n)=T(n-1)+n$, med $T(0)=0$
Eller med summationstegn $T(n)=\sum_{k=1}^nk$ og man kan faktisk vise, at $T(n)=\frac{n(n+1)}{2}$, så funktionen har et funktionsudtryk.
Den rekursive beskrivelse fremkommer fra den geometriske beskrivelse, og den giver en anden indsigt end funktionsudtrykket. Til gengæld giver funktionsudtrykket mulighed for at udregne eksempelvis T(100) direkte. Den rekursive beskrivelse kræver udregning af T(99), som kræver udregning af T(98) osv.
For et naturligt tal n er $n!=n \cdot (n-1) \cdot (n-2) \dots 1$.
Det giver en funktion fra de naturlige tal til de naturlige tal, F(n). Den kaldes fakultetsfunktion, og den kan defineres rekursivt:
$F(n)=F(n-1) \cdot n$ med $F(0)=1$.
Der findes ikke et kort og enkelt funktionsudtryk, der direkte giver F(n) ved indsættelse af n, som det er tilfældet for T(n). Udregning af n! kræver multiplikation af n tal. Fakultetsfunktionen bruges i forskellige matematiske områder og i mange anvendelser. Det er derfor praktisk, at den har fået sit eget symbol i form af udråbstegnet, så man helt kort kan skrive $F(n) = n!$
Den rekursive ligning beskriver fakultetsfunktionen fuldstændigt for de naturlige tal.
Der findes en funktion $\Gamma$ , som er defineret for alle positive reelle tal og opfylder $\Gamma(x+1)=(x+1)\Gamma(x)$ og $\Gamma(1)=1$ . Og altså for de naturlige tal: $n!=\Gamma(n+1)$
De danske matematikere Harald Bohr og Johannes Mollerup viste i 1922, at Gammafunktionen er den eneste funktion, der opfylder de to betingelser og en tredje, nemlig at $\ln \circ \Gamma$ er konveks (grafen er opad hul). Gammafunktionen kan udtrykkes som et ubestemt integrale
$\Gamma(x)=\int_0^\infty t^{x-1}e^{- t}dt$
Nu har vi altså fundet et udtryk for n! som et integrale. Det er stadig ikke et simpelt udtryk. Gamma er simpelthen et navn for dette integrale.
Funktionen givet sprogligt ved, at f(n) er den n’te decimal i $\pi$ , er en funktion fra de naturlige tal til de naturlige tal. Den har ikke noget kendt funktionsudtryk med elementære funktioner, men det er alligevel en funktion.
Til slut ser vi på et eksempel på en variabelsammenhæng, en såkaldt transcendent ligning $y^3+2^y=\cos(2\pi x^2)+x$ mellem de variable x og y. Man kan vise, at denne ligning har præcis en løsning y for hvert x. Det giver altså y som en funktion af x, som er defineret for alle reelle tal. Denne funktion har dog ikke et funktionsudtryk på analytisk form, altså med brug af elementære funktioner såsom polynomier, n’te rødder, trigonometriske funktioner, inverse trigonometriske funktioner, eksponentialfunktioner og logaritmefunktioner. Der er ikke en ”regneforskrift”, hvor man kan indsætte værdier af x og som giver den tilhørende y, men det er en glimrende funktion alligevel! Grafen er på Figur 4
(Gymnasie)
Eleverne får en profil af en cykelrute indtegnet i et koordinatsystem med højden som funktion af den vandrette afstand. De skal herefter skitsere cyklistens hastighed som funktion af den vandrette afstand. På Figur 5 er et eksempel uden akser og enheder.
Man kan bede eleverne overveje følgende:
(Grundskole, EUD, gymnasie)
Eleverne deles i grupper. Grupperne fabrikerer funktioner og bestiller funktioner hos de andre grupper. Læreren kan vælge selv at bestille funktioner for at illustrere pointer.
Bestillinger kunne være
Gruppen, der får bestillingen, kan
Grupperne, der bestiller, kan overveje
Denne aktivitet er hentet på https://undergroundmathematics.org/combining-functions/function-builder-i og https://undergroundmathematics.org/polynomials/function-builder-ii
Der er løsninger og mulighed for at printe et ark med mulige grafer, som eleverne kan matche til de forskellige felter.
Opgaverne omformer funktionsudtryk. Hvis man vil fremhæve at funktioner kan forstås som objekter, kan man skrive (a + b)(x) i stedet for a(x) + b(x) etc. Man kan anvende begge skrivemåder og lade eleverne overveje forskellen, måske er der ingen forskel for eleverne! Er det udfordrende for dem, at funktionerne ikke hedder, f, g, h?
(Gymnasie)
Man vælger sig et antal funktioner af forskellig type som eleverne kender (konstante, lineære, 2.gradspolynomium, eksponentialfunktioner osv. Funktionerne kan været givet som grafer eller som forskrifter, og de kan være konkrete eller generelle.
Ud fra disse funktioner kan man nu bygge nye funktioner ved at addere, subtrahere, multiplicere etc. Eleverne skal opstille regler for, hvad der gælder for de nye funktioner som f.eks.:
emne: FUNKTIONER
UDGIVET: 2023