Det kan være både interessant og frugtbart at finde ud af, hvilke beliefs elever rent faktisk besidder. At afdække, om elever besidder beliefs, der er gavnlige for deres matematiklæring, kan være essentielt for at kunne planlægge en undervisning, der understøtter en evt. ændring i beliefs, formning af nye hensigtsmæssige beliefs eller en bekræftelse af de eksisterende. Dog kan en sådan afdækning være yderst vanskelig, da beliefs er et komplekst psykologisk fænomen. De optræder aldrig uafhængigt af andre beliefs, de kan være mere eller mindre centrale, og man kan endda have beliefs, som man ikke selv er bevidst om. Man kan altså ikke blot spørge sine elever om, hvad deres beliefs er, og så forvente, at man derved får det fulde billede af deres matematikrelaterede beliefssystem.
I forskningen benytter man forskellige metoder til at afdække beliefs, herunder spørgeskemaer, interviews, tegninger, essayskrivning og observationer, men der medfølger altid en vis usikkerhed – uanset metoden. Som Lester (2002) udtrykker det:
Jeg er simpelthen ikke sikker på, om kernebeliefs [core beliefs] kan tilgås gennem interviews […] eller skriftlig selvrapportering […], eftersom data fra interviews og selvrapportering er notorisk upålidelige. Derudover tror jeg ikke, at ret mange elever tænker så meget over, hvad de forestiller sig om matematik, og derfor er de ikke særlig bevidste om deres [matematikrelaterede] beliefs (Lester, 2002, s. 352-353, vores oversættelse).
Ofte kan det være en god idé at benytte flere metoder, så man kan få adgang til flere af de måder, beliefs kommer til udtryk på – det kan f.eks. være, at et spørgeskema følges op af et interview eller en samtale med en elev, hvorved man kan få en idé om de mere bevidste beliefs, som eleven selv kan udtrykke. Observationer af elevens handlinger kan give adgang til nogle af de mere ubevidste beliefs, eller man kan få en fornemmelse af, hvordan elevens tilgang til matematikken måske hænger sammen med hans eller hendes beliefs. Også test, opgavebesvarelser og lignende kan bidrage til at give et billede af en elevs matematikrelaterede beliefs, omend det aldrig vil blive helt fyldestgørende. At krydsreferere flere former for data vil derfor både kunne afdække flere beliefs og nuancere billedet. Det er imidlertid altafgørende, at man først og fremmest skaber situationer, hvor elevernes beliefs kan komme til udtryk, og hvor eleverne får mulighed for at artikulere deres beliefs – enten gennem sproget eller gennem deres handlinger.
Når først man har fået en idé om, hvilke beliefs en elev besidder, er det muligt at arbejde med at ændre nogle af dem eller evt. skabe nye beliefs. I et sådant arbejde må man være opmærksom på flere faktorer:
Dermed kan en grov skitse af processen med at ændre beliefs se således ud (Figur 3):
Ligesom det kan være svært at afdække elevers beliefs, kan det også være vanskeligt at måle, hvorvidt de har ændret sig og på hvilken måde. For hvad er det egentlig, der er succeskriteriet for ændringen? Er det indholdet af elevernes beliefs, er det karakteren af dem (f.eks. ift. et dualistisk eller et relativistisk perspektiv på matematik), eller er det refleksionsniveauet, der er interessant?
I praksis vil en sådan måling sjældent være nødvendig. Blot det, at man som underviser oplever for eksempel øget motivation, mere hensigtsmæssig læringsadfærd eller bedre præstationer hos en elev, vil være nok. Det følgende afsnit er derfor primært af akademisk karakter. Der kan dog være gode grunde til at overveje, hvilken målsætning man har med at arbejde med elevernes beliefs. De afdækningsværktøjer, der her præsenteres, kan således også anvendes som rettesnor, når undervisningen planlægges.
Ud fra blandt andre Greens (1971) betragtninger om, at beliefs bør være evidensbaserede og rodfæstede gennem refleksion, for at man kan være åben over for rationel kritik eller bedre evidens, vil en målsætning om, at elevers beliefs frem for alt er reflekterede og velbegrundede, være hensigtsmæssig. I forbindelse med et studie af gymnasieelevers beliefs om matematik som disciplin foreslår Jankvist (2015), at kvaliteten af elevers beliefs måles på tre parametre: graden af overensstemmelse, retfærdiggørelse og eksemplificering (Figur 4):
Disse tre parametre kan tilsammen sige noget om, hvorvidt eleverne har tænkt over deres beliefs, om de har reflekteret over dem og forsøgt at få dem til at stemme overens, og om deres beliefs bygger på evidens.
At elever er i stand til at eksemplificere deres beliefs, tyder på evidensbaserede beliefs. Jo mere konkrete eksempler, eleverne er blevet præsenteret for, og jo flere erfaringer, de har med det pågældende matematiske emne eller objekt, des mere solidt vil det fundament, som deres beliefs bygger på, være. Jo flere eksempler, man kan give på, hvordan matematikken anvendes i samfundet og i dagligdagen, des mere robuste vil ens beliefs om matematik som et anvendelsesorienteret fag være.
Retfærdiggørelse handler om elevers evne til at knytte deres beliefs sammen med erfaringer, viden og andre beliefs og vidner om, at eleven har reflekteret over relationer mellem disse. Når beliefs kan retfærdiggøres, tyder det på en høj grad af refleksion. For eksempel kan en belief om, at matematikken ikke er statisk, men i konstant udvikling, retfærdiggøres ved at fremdrage tilfælde (evidens) i historien, hvor ny matematik er opstået, for eksempel negative tal eller sandsynlighedsregning. Udover evidens kan retfærdiggørelse – til forskel fra eksemplificering – også bygge på (logiske) ræsonnementer, eksempelvis ud fra andre allerede etablerede beliefs.
Er der overensstemmelse mellem en elevs beliefs, er det tegn på en høj grad af refleksion i forhold til den måde, hvorpå beliefssystemer er struktureret i klynger. Har man reflekteret over sine beliefs og relationerne mellem dem, vil man også have udbedret evt. uoverensstemmelser mellem modstridende beliefs. Når en elev for eksempel på den ene side giver udtryk for, at matematik er meget vigtigt for alle at lære, men på den anden side har svært ved at se, hvad han eller hun kan bruge det til i sit eget liv, er det udtryk for uoverensstemmelse mellem beliefs. Et eksempel på overensstemmende beliefs kan eksempelvis være en elev, der har en forestilling om, at alle matematikopgaver kan løses inden for fem minutter, og derfor antager, at en opgave, der tager længere tid, er uløselig.
til: GYMNASIER
emne: Matematikforestillinger (Beliefs)
UDGIVET: 2024