Det er veldokumenteret, at de forestillinger, som elever gør sig om, hvad matematik er, kan og handler om, kan have en afgørende indflydelse på deres tilgang til faget, deres motivation og ikke mindst deres lyst til at lære matematik. Nogle matematikforestillinger kan endda være hindrende for læring. Det kan for eksempel være en forestilling om, at “matematik kun kan læres af dem, der har et medfødt talent”, “matematik er meget svært”, eller “matematik handler kun om udenadslære”. Andre matematikforestillinger kan til gengæld være gavnlige i en læringssituation, såsom at “det er okay at prøve sig frem i problemløsning, indtil jeg finder en bedre strategi”, eller “matematik er noget, jeg kan anvende i min dagligdag”.
Sådanne matematikrelaterede forestillinger kalder man inden for det matematikdidaktiske forskningsfelt for beliefs. En persons beliefs er de forestillinger, man gør sig om, hvad der er sandt i forhold til et emne, et objekt eller et fænomen. Det er dog ikke nødvendigvis en objektiv sandhed, der er tale om, men personens subjektive overbevisning om, hvad der er sandt. Ofte stiller man ikke selv spørgsmålstegn ved disse “sandheder,” men opdager måske først, at man er galt på den, når man på en eller anden måde bliver konfronteret med, at der kan være en anden måde at anskue tingene på.
En ofte anvendt definition af beliefs er udarbejdet af Philipp (2007) og baseret på en omfattende gennemgang af litteraturen om elev- og lærerbeliefs. I denne sammenhæng defineres beliefs som "de linser, man ser igennem, når man fortolker verden" (s. 258, vores oversættelse).
Beliefs forstås som:
(…) psykologisk forankrede opfattelser, præmisser eller udsagn om verden, som man anser for at være sande. De er mere kognitive, mærkes mindre intenst og er sværere at ændre end holdninger. Beliefs kan betragtes som linser, der påvirker ens opfattelse af en given del af verden, eller som dispositioner til handling. I modsætning til viden kan beliefs variere i graden af overbevisning og er ikke konsensusbaserede. Beliefs er mere kognitive end følelser og holdninger (Philipp, 2007, s. 259, vores oversættelse).
Sammenholdt med nærliggende begreber er beliefs altså mere rodfæstede og kognitive end holdninger og følelser, som kan ændre sig forholdsvist hurtigt. Det tager med andre ord længere tid og kræver en større indsats at ændre beliefs. Også viden er tæt forbundet med beliefs. Men hvor viden er karakteriseret ved, at der er en generel enighed om validiteten af denne, så er dette ikke nødvendigvis tilfældet, når det kommer til beliefs. Hvor viden således er noget, der er officielt eller objektivt bekræftet, så er det op til den enkelte at vurdere sandhedsværdien af sine beliefs. Man vil som hovedregel ikke være 100% sikker på sandheden af sine beliefs, og man kan have visse beliefs, som man tror mere på end andre. Det betyder, at hvad der anses som viden for én person, kan være beliefs for en anden. For eksempel kan en elev have den forestilling, at der altid kun kan findes ét korrekt resultat af et matematisk problem, mens en anden elev for eksempel har erfaringer med andengradsligninger og derfor ved, at det ikke altid er tilfældet. Det er dog muligt, at man i visse tilfælde opfatter nogle af sine beliefs som objektivt sande – og dermed regner dem for at være viden – indtil de bliver modbevist. Dog vil mange beliefs have en karakter, som gør, at de aldrig kan blive til viden, simpelthen fordi der ikke findes en objektiv sandhed om emnet. Det kan for eksempel være beliefs om matematikkens oprindelse, om hvad det vil sige at være god til matematik, eller hvordan man opfatter sig selv som matematikelev. Ydermere kan man godt besidde modstridende beliefs, hvilket ikke er tilfældet, når det kommer til viden. Modstridende beliefs kan eksistere, så længe de ikke bliver konfronteret med hinanden, hvorfor de typisk vil være relaterede til forskellige kontekster. For eksempel kan man opfatte matematik som irrelevant og ubrugeligt i dagligdagen, når man har matematik i skolen, men have en helt anden opfattelse, når man løser en sudoku, udregner rabatten på en vare i supermarkedet eller justerer en strikkeopskrift.
Både erfaringer (observation eller deltagelse) og kultur (overtagelse af andres beliefs) bidrager til skabelsen af beliefs. Når man møder verden og gør sig erfaringer med dens forskellige fænomener, drager man slutninger og konklusioner, som hjælper én til at forstå omgivelserne (Pajares, 1992). Bekræftes disse konklusioner af de sociale omgivelser og af nye erfaringer, forstærkes de og bliver til beliefs. Dermed fungerer beliefs som en slags filter, der hjælper med at simplificere en kompleks verden. Det betyder også, at de tidligt dannede beliefs er med til at “farve” og dermed påvirke efterfølgende indtryk og erfaringer. En person vil altid anse sin første opfattelse af et fænomen som værende sand og vil ikke betvivle eller ændre den, medmindre den er i konflikt med nye informationer eller oplevelser. Jo flere gange beliefs bliver bekræftet, jo mere robuste bliver de – og jo større er sandsynligheden desuden for, at de danner grundlag for nye beliefs (Op’t Eynde et al., 2002).
I en læringssammenhæng betyder dette, at hvis en elevs første erfaringer med for eksempel faget matematik bliver bekræftet løbende gennem skoletiden, vil elevens beliefs om matematik blive mere robuste og særdeles svære at ændre – sommetider endda selvom eleven præsenteres for modstridende information.
Sker dette – at man præsenteres for en eller anden form for information, som ikke passer med de beliefs, man allerede har – igangsættes typisk en evaluering, hvor man sammenligner sine eksisterende beliefs med den nye information. Er modstriden så stor, at den ikke kan forklares, opstår der en kognitiv konflikt mellem de eksisterende beliefs og den nye information. Eftersom man altid vil søge efter konsistens i sine beliefs (Op’t Eynde et al., 2002), må en sådan konflikt bringes til løsning, hvilket kan ske på flere måder:
Green (1971) pointerer, at noget af det, der kan være med til at afgøre, hvor tilbøjelig man er til at tilpasse eller ændre ens beliefs, når noget tyder på, at de ikke matcher med virkeligheden, er, hvorvidt de er baseret på evidens eller ej. Beliefs, som understøttes af eksempler og erfaringer, er lettere at ændre på baggrund af nye erfaringer, bedre evidens, modbeviser m.v. Modsat vil beliefs, som ikke er baseret på evidens, men som for eksempel er overtaget fra andre eller er opstået i en kulturel sammenhæng (for eksempel ”matematik er kun noget, virkelig intelligente mennesker kan lære”), være markant sværere at ændre med rationel kritik, refleksion osv. Green anskueliggør de ikke-evidensbaserede beliefs som den slags, hvor man kan finde på at indvende: ”Jeg er ligeglad med fakta, jeg har allerede besluttet mig!”.
Et illustrativt eksempel på en sådan belief kan findes i casen om 1.g-eleven “Lucas” (Næs, 2024), som insisterer på, at et kvadrat ikke er et rektangel, da det strider imod det, han har lært om rektangler i grundskolen, nemlig at der altid er to sider, der er længere end de to andre. Selv efter en gennemgang af logiske ræsonnementer, hvor Lucas rent faktisk medgiver, at et kvadrat rent logisk også er et rektangel, holder han fast i sin overbevisning: “Om det er forkert eller ej, så vil jeg alligevel fastholde, at mit svar er nej”. For Lukas synes konsekvensen ved at ændre denne forestilling uoverskuelig, idet han mener, at han så må tvivle på flere andre ting, han har lært (eller fået fortalt) i grundskolen.
Som nævnt er beliefs altid organiseret i beliefssystemer (Green, 1971). Disse består af såvel bevidste som ubevidste beliefs, samt hypoteser og forventninger, som en person knytter til et bestemt objekt, fænomen eller emne. Systemet af eksisterende beliefs udgør således det filter, som ny information eller nye erfaringer opfattes igennem. Beliefs er altså i høj grad relateret til andre beliefs og optræder derfor ikke uafhængigt af hinanden. Green (1971) beskriver, hvordan beliefssystemer er karakteriseret ud fra tre forhold:
Et beliefssystem er opbygget ud fra en quasi-logik, hvilket betyder, at de beliefs, der udgør systemet – i modsætning til viden – ikke er logisk organiseret ud fra deres indhold, men i stedet er organiseret ud fra, hvordan de forstås og relateres indbyrdes af personen. I en sådan quasi-logisk struktur vil nogle beliefs være primære, og andre vil være afledte af disse. For eksempel kan en primær belief være, at ”matematiske evner er medfødte”, hvilket kan føre til en afledt belief om, at ”jeg er ikke født med matematiske evner, så jeg kan lige så godt lade være med at forsøge at lære matematik”.
Nogle beliefs betyder mere for en person end andre, hvilket afhænger af den psykologiske centralitet. Sådanne centrale beliefs synes vigtigere og stærkere end mere perifere beliefs og er dermed sværere at ændre på. Des mere central, en belief er, des større konsekvenser vil en ændring have for resten af beliefssystemet. I forhold til ovennævnte eksempel om matematiske evner som noget medfødt, så kan den afledte belief om egne evner have central psykologisk betydning for personen, da den måske fungerer som en forklaring på knap så gode præstationer, hvilket dermed fritager personen for ansvar. Da de mere perifere beliefs som nævnt er lettere at ændre, kan det forekomme, at nogle af disse ikke ”passer” til de mere centrale beliefs. For eksempel kan elevers perifere beliefs om matematikundervisning godt ændres ved en undersøgende tilgang samtidig med, at eleverne har en dybere og mere central forestilling om matematik som noget, der er baseret på regler og udenadslære.
Som nævnt er beliefs aldrig uafhængige af hinanden, men optræder i stedet altid i klynger inden for beliefssystemet (Green, 1971). Det gør det muligt at besidde modstridende beliefs, så længe de tilhører forskellige klynger og ikke bliver konfronteret med hinanden. Ofte vil det i praksis betyde, at de pågældende beliefs er knyttet til forskellige kontekster og derfor ikke aktiveres på samme tid.
Elevers beliefssystem om matematik kan siges at bestå af forskellige klynger eller dimensioner, som både knytter sig til matematik som skolefag og i dagligdagen, til elevens egen måde at se sig selv som matematikelev på osv. På baggrund af tidligere forskningskategoriseringer af elevers matematikrelaterede beliefs opstillede Op’t Eynde et al. (2002) tre dimensioner i elevers beliefssystem om matematik:
For også at inkludere beliefs, der ikke nødvendigvis er relateret til matematik i en skolesammenhæng har Jankvist (2015) senere foreslået en fjerde dimension:
Tilsammen danner de fire dimensioner altså elevers matematikrelaterede beliefssystem, hvilket er illustreret i Figur 1 nedenunder, hvor de tre oprindelige dimensioner, som primært har at gøre med matematik i en uddannelsesmæssig kontekst, udgør ”bunden” i et tetraeder, hvilket signalerer, at beliefs om matematik som disciplin bygger på og udvikles gennem de beliefs, der opbygges i skolen.
Forskning peger på, at nogle beliefs ser ud til at være mere eller mindre favorable i forhold til elevers forhold til matematikfaget og deres tilgang til matematikken. Det er centralt, at de beliefs, der udvikles, baseres på evidens. Som nævnt vil evidensbaserede beliefs være modtagelige over for justeringer og ændringer, hvis man præsenteres for bedre evidens, modstridende information eller rationel kritik (Green, 1971). At gøre elever åbne over for at blive klogere, mere indsigtsfulde eller nuancerede i deres opfattelse af verden kræver altså, at vi præsenterer dem for evidens i form af eksempler, erfaringer og mulighed for refleksion.
Med udgangspunkt i litteraturen opstiller Schoenfeld (1992, s. 359, vores oversættelse) en liste over beliefs, som har negativ betydning for elevers matematiske problemløsning:
Flere matematikdidaktiske forskere beskriver forskellige opfattelser af matematikken ved hjælp af et spektrum, som kan siges at gå fra et dualistisk perspektiv i den ene ende til et relativistisk perspektiv i den anden (Figur 2). Det dualistiske perspektiv er karakteriseret ved at se matematik som noget, der er statisk og regelbaseret, som primært handler om at finde resultater ved hjælp af udenadslære, og som mest af alt hører til i skolen. Omvendt bygger det relativistiske perspektiv på, at matematik er et dynamisk og sammenhængende system, som bygger på begreber, principper og generaliseringer, logisk tankegang og forståelse, og som kan anvendes i virkeligheden.
De beliefs, som Schoenfeld oplister, er således udtryk for et dualistisk perspektiv på matematik. Adskillige studier peger på, at et mere relativistisk syn på matematik er relateret til højere motivation, større glæde ved matematikfaget, bedre præstationer og et positivt fagligt selvbillede. Noget tyder på, at de dualistiske beliefs ikke blot er særdeles udbredte (f.eks. Østergaard, 2022), men også i høj grad stammer fra matematikundervisningen i skolen.
I det hele taget peger forskningen på, at elevers beliefs om matematik både dannes, udvikles og manifesteres i klasselokalet, og at det derfor er helt essentielt, at der er overensstemmelse med den måde, vi ønsker, at eleverne opfatter matematikken på, og de signaler, vi sender med tilgangen til matematikken i undervisningen. Ernest (2015) foreslår fire visionære målsætninger for matematikundervisningen, som skal bidrage til:
At opleve succes i og med matematik kan være afgørende for elevers holdning og tilgang til faget. Når de føler sig selvsikre i deres matematiske viden og kunnen, når de har en oplevelse af, at de er stand til at erhverve sig ny viden, og når de forbinder matematik med positive erfaringer, vil de højst sandsynligt være mere vedholdende, når de arbejder med problemløsning, og de vil være mere tilbøjelige til at tage imod vanskelige udfordringer i stedet for at give op. Ofte vil det have en selvforstærkende effekt, eftersom eksempelvis det at lykkes med at løse svære problemer kan give nye succesoplevelser og dermed bidrage til en endnu højere faglig selvtillid og en mere positiv holdning. Matematiklærere bør derfor være yderst opmærksomme på at inddrage overvejelser om sådanne følelsesmæssige aspekter i undervisningen.
Ernest peger på vigtigheden af, at elever bliver opmærksomme på matematikkens rolle i samfundet, både politisk, socialt og personligt. Ydermere skal de lære at forholde sig kritisk til den, blandt andet ved at inddrage “kritik af svar, metoder, grafer, argumenter, modeller etc.” (s. 191, vores oversættelse) i matematikundervisningen.
Løsning af problemer i matematikundervisingen kan ofte have karakter af rutineopgaver. Men ifølge Ernest har arbejdet med matematiske problemer potentiale til at gøre matematik til et yderst kreativt fag, hvor eleverne får lov til at bruge deres fantasi, opdage nye sider af matematikken og finde på nye tilgange og metoder. Særligt det at formulere matematiske problemer er en ofte underprioriteret aktivitet i undervisningen, men her er der rige muligheder for, at eleverne kan opdage relationer mellem matematiske begreber, arbejde med matematiske modeller og inddrage mange forskellige og motiverende aspekter af deres eget liv.
Særligt dette mål kan siges at være relateret til elevers beliefs, og Ernest anbefaler, at matematikundervisningen giver eleverne mulighed for at opnå en øget bevidsthed om følgende aspekter (Ernest, 2015, s. 191-192, vores oversættelse):
til: GYMNASIER
emne: Matematikforestillinger (Beliefs)
UDGIVET: 2024