Som nævnt er elevgruppen på erhvervsuddannelserne forskelligartet, og lærerne på erhvervsuddannelserne spiller en nøglerolle i at motivere eleverne og overkomme læringsbarrierer, fx når det kommer til algebra. Læs her om, hvordan læreren kan iagttage og påvirke elevernes motivation og læring.
Det ses nogle steder i erhvervsuddannelserne, at den aktuelle undervisning med algebra volder besvær for nogle af eleverne. Det er en udfordring for underviserne at støtte elever i at overkomme besværet, så de kan komme på sporet og få sat god gang i den videre læring. Læs her anbefalinger til tre områder, hvor undervisere kan hjælpe eleverne med den nuværende algebra:
1. Styrk elevernes oplevelse af meningsfuldhed – dette kan indirekte støtte elevernes motivation.
2. Inddrag eleverne i sammenligning og diskussion af algebraiske udtryk, omskrivninger og løsningsmetoder.
3. Bestræb jer på at se på fejl og vanskeligheder som potentialer for at lære.
Første område handler om at styrke elevernes oplevelse af meningsfuldhed. Når elever oplever, at undervisningen giver mening, har det dobbelt betydning: det forbedrer både elevens læring og elevens motivation for at lære mere.
Vi anbefaler følgende for at hjælpe eleverne til at opleve, at algebra-undervisningen giver mening (inspireret af Kilde 1 og Kilde 2):
Specielt brugen af bogstaver sammen med symboler for matematiske regneoperationer ($+$ $−$ $\cdot$ $:$) kan volde nogle elever vanskeligheder. Hensigten med symbolerne er at kunne angive generelle sammenhænge mellem fænomener, men for nogle elever vil det være mere hensigtsmæssigt at undgå eller vente med algebraiske bogstaver og regneoperationssymboler og i stedet vise sammenhænge ved at tegne, regne på tal, vise sammenhængen fysisk og bruge det talte og skrevne naturlige sprog. Derefter kan læreren hjælpe eleven med at kombinere disse med algebraiske bogstaver og symboler.
Andet område handler om at inddrage eleverne i sammenligning og diskussion af omskrivninger og løsningsmetoder i de tilfælde, hvor der er flere mulige omskrivninger og løsningsmetoder.
Vi anbefaler, at man i så stor grad som muligt inddrager eleverne i at sammenligne og diskutere følgende (inspireret af Kilde 3).
Tredje område handler om at se på fejl og vanskeligheder som potentialer for at lære. Vi anbefaler med inspiration fra (Kilde 4; Kilde 5; Kilde 6):
Se mere om, hvordan kan man bruge symboler i Overgangsproblemer med symboler og algebra. Se mere om, at symboler bruges med forskellige betydninger, og at også lighedstegn bruges med forskellige betydninger i Hvorfor er algebra så svært?
til: ERHVERVSUDDANNELSER
emne: ALGEBRA I ERHVERVSUDDANNELSERNE
UDGIVET: 2023