I det følgende er samlet en række eksempler på, hvordan algebra inddrages i undervisningsmaterialer.
På niveau F og E skal eleverne udarbejde tre dokumentationer som en del af undervisningen. Der er meget vide rammer for arten af denne dokumentation. Der kan eksempelvis være tale om opgaver, som eleverne løser, forklaringer på matematik, film, præsentationer og meget andet. Herunder ses et eksempel på dokumentation fra elektrikeruddannelsen. Opgaven er taget fra https://emu.dk/eud/matematik/dokumentation?b=t437-t744.
Tegn grafen – Et studie i El-formler - Fra el til matematik | ||
El-formel | Mat-funktion | |
$P = U \cdot I$ | $y = a \cdot x$ | $I$ på x-aksen Find selv passende værdier (ud fra dit kendskab til el-lære og el-installationer) |
$E = P \cdot t$ | $y = a \cdot x$ | $t$ på x-aksen Find selv passende værdier (ud fra dit kendskab til el-lære og el-installationer) |
$P = R \cdot I^2$ | $y = a \cdot x^2$ | $I$ på x-aksen Find selv passende værdier (ud fra dit kendskab til el-lære og el-installationer) |
Projektoplæg, elektrikeruddannelsen, D-niveau (Bilag 21 vejledning fra 2019 for faget matematik på emu.dk). Vi viser uddrag af eksemplet.
Formalia for projektet
Opgaven skal endvidere indeholde et diagram af koblingen med 3 amperemetre.
Lysrørskobling med fasekompensering
a) Beskrivelse af opgaven og det el-tekniske Meget, meget kort (Max. 1 side):
b) Konstruktion af vektordiagrammer (Ic måles, omregnes til strøm). B-niveau
c) Beregninger (Ic beregnes)
I det følgende gives en række eksempler. De viser, at algebra kan findes mange forskellige steder i fagene. Eksemplerne viser, hvordan man kan anvende algebra i erhvervsuddannelserne til løsning af opgaver og i det enkelte håndværk.
Det første eksempel (Kilde 1) på anvendelse af algebra findes i forbindelse med 1 på 2 beklædning. Tegningen viser, hvordan man har forskellige ukendte parameter, når tømreren skal beklæde et redskabsskur med træ. Der er samlet sidelængde (l), afstand mellem brædderne (jf. bygningsreglementet ) og længde på brættet.
Hvis man skal beskrive en sammenhæng mellem A, B og M, så kan det gøres ved hjælp af formler. Formlerne består ikke af ”bogstaver”. Formlerne er i stedet ”skrevet ud” med sproglige udtryk, men dette ændrer ikke på, at der tale om algebra.
1. Maximal modulmål: (2 x dimensioner) – (2 x minimum overlæg) =
Eleven skal skrive l
Længde:
Bredde:
2. Antal moduler pr. væg: (vægbredde – 1 bræt) : (maximal modulmål) =
(resultatet rundes op til et helt antal brædder)
Længde:
Bredde:
3. Nyt modulmål: (vægbredde – 1 bræt) : (nyt antal moduler) =
(resultatet rundes op til nærmeste hele tal)
Længde:
Bredde:
4. Nyt overlæg: (200 - nyt modulmål) : 2 =
Længde:
Bredde:
Nedenunder er der illustrationer af et redskabsskur med 1 på 2 beklædning
En opgave til eleven kunne være:
Beregn hvor mange brædder af dimensionen 19 x 100 der skal til at beklæde et redskabsskur med målene 2000 x 2700. Overlægget skal minimum være 25 mm.
Vi viser her to eksempler på anvendelse af algebra i håndværksfaget fra tømrerfaget. Den første omhandler konstruktive regler for tømmersamlinger og saddelhak. Ukendte værdier er tømmerets dimension og struktur. 3/5 af spærrets dimension skal være afhængig af tømmerets dimension, og her bruger vi algebra.
Det næste eksempel kommer også fra tømrerfaget, hvor algebra kommer til udtryk i udregning af taghældning ved hjælp af Pythagoras (også kaldet 3-4-5 reglen) i forhold til beregning af spær bredde, kiphøjde og spærlinje.
Inden for tømrerfaget arbejder man med at konstruere trapper. Målet for trapper er at forbinde to eller flere etager med hinanden. Når en tømrer skal konstruere en trappe, benyttes en regel om, at det for trappetrin gælder, at stigningens størrelse (trinhøjden) meget ofte navngives som s og grundens størrelse (trinbredden) navngives som g.
Pythagoras kan bruges til at formulere sammenhængen mellem skridtlængde, når man går på en trappe, trinbredden og trinhøjden. Det er en sædvane at bruge bogstavet S som symbol for skridtlængden, og dermed kan sammenhængen beskrives på følgende forskellige måder:
og med tegning, som er vist herunder:
Det er en sammenhæng mellem trinbredde g og trinhøjde s, idet trappen er god at gå på, hvis $g+2s = 630$.
En opgave om at designe et skilt fra smedefaget:
Denne opgave vedrører også algebra, da det er handler om omregning mellem mål. (Kilde 2)
til: ERHVERVSUDDANNELSER
emne: ALGEBRA I ERHVERVSUDDANNELSERNE
UDGIVET: 2023