Epidemimatematik er den matematik, der anvendes til at forstå og kontrollere epidemier. En epidemi er ophobet forekomst af en sygdom i en bestemt befolkningsgruppe inden for et bestemt tidsrum. Epidemimatematik er alle mulige aspekter af epidemier, der kan forstås og studeres ved hjælp af matematik. Læs mere om, hvorfor det er relevant at arbejde med i matematikundervisningen.
Epidemi er et bredt begreb, og epidemimatematik anvendes til at studere udbrud af en smitsom sygdom eller fx udbredelsen af fedme. Og man kan endda finde overskrifter om en epidemi af indbrud.
Epidemi er ophobet forekomst af en sygdom i en bestemt befolkningsgruppe inden for et bestemt tidsrum i modsætning til en mere stabil, sædvanlig forekomst (endemi). (Kilde 1)
"Hvordan forebygger eller bekæmper vi denne sygdom?" er et basalt spørgsmål, der kræver et detektivarbejde, som kan involvere matematik på elevernes niveau – uanset alder som og kan rette sig mod såvel generel folkesundhed som konkrete enkeltudbrud.
Den grundlæggende model for infektionssygdomme, den såkaldte SIR-model, er behandlet mange steder. Under pandemien bruges versioner af såkaldte SEIR-modeller til at fremskrive konsekvenser af forskellige scenarier for genåbning. I rapporten fra februar 2021 (s. 37) kan man se præcist, hvordan den detaljerede SEIR-model ser ud.
Denne model kan der arbejdes med ved hjælp af differentialligninger i 3. g, og den behandles jævnligt i studieretningsprojekter. Der kan imidlertid også arbejdes med SIR-modellen i en diskret udgave ved hjælp af differensligninger, der kan beregnes i et regneark. Disse modeller behandles ikke her.
Epidemimatematik er ikke præcist afgrænset, men kan for eksempel være:
Eleverne kan med epidemimatematik opleve, at den matematik de arbejder med i skolen faktisk kan bruges og bliver brugt til belysning af problemstillinger af samfundsmæssig betydning og at de kan bruge deres matematik til at forstå disse.
Der er mulighed for at arbejde med mange forskellige matematiske emner inden for epidemimatematik. Det gælder bl.a. brøker, grafer, funktioner, sandsynligheder, differentialligninger, vækst, diskret matematik og statistik.
Man kan arbejde på mange måder – eksempelvis med spil eller online værktøjer, som kan simulere smittespredning og andre aspekter af epidemierne. Teksten her er skrevet under pandemien i starten af 2021, derfor er emnet oplagt. Men det bliver ikke mindre relevant i andre tider.
Epidemimatematik er et eksempel på et vigtigt område for samfundsmæssig anvendelse af matematik. Samtidig kan det bidrage til at styrke elevernes matematiske kompetencer:
til: Grundskole, Erhvervsskole og Gymnasie
emne: EPIDEMIMATEMATIK
UDGIVET: 2021
Udvalgte materialer: