Test ved epidemier omhandler fx test for, om man kan smitte, og til diagnose af sygdom. Om en test er god eller dårlig afhænger af, om den 'finder de raske', og ikke erklærer folk syge, som ikke er det. Se eksempler på, hvordan der kan arbejdes med test i undervisningen.
Under en epidemi er det vigtigt at kunne identificere de smittede, så de kan undgå at smitte videre. Især når man kan smitte andre uden selv at have symptomer, er det vigtigt at kunne teste for sygdommen. Der testes også i mange andre tilfælde: for at give den rette diagnose og dermed den rette behandling, for at finde sygdom tidligt, så behandlingsmulighederne er bedre osv.
Den matematik, der beskriver tests, er den samme uanset formålet med testen. Om en test for en sygdom er god, afhænger af, om den finder de syge, men også af, om den 'finder de raske', altså ikke erklærer folk syge, som ikke er det. Ekstremet er, at alle erklæres syge. Så har testen fundet alle syge, men det er naturligvis ikke en god test.
Skematisk er der disse muligheder for test af en enkelt person:
Der er to ting, der karakteriserer en test:
Tallene i skemaet afhænger imidlertid af mere end testens karakteristika, nemlig den gruppe, man tester
Sensitiviteten og specificiteten er sjældent lige store. Begge skal helst være ret høje. De to tal er indbyrdes afhængige, man kan flytte grænsen for, hvornår testen betragtes som positiv – fx hvor meget antistof, eller hvor stor mængde virus, der skal være påvist, for at prøven er positiv. Det flytter på både specificitet og sensitivitet.
Her ser man resultatet af at teste 10.000 personer, hvoraf 1% er syge med en test med specificitet 95% og sensitivitet 80%. Der er 495+80, der er testet positive, men kun 80 er faktisk syge. Og af de 9425, der er testet negative, er der 20 syge:
En anden illustration af samme test og samme prævalens med 1.000 personer: De røde er syge, de mørkegrønne er raske. De glade er testet negative, de sure er testet positive.
Om en test har vi fået oplyst, at der er:
Testen viser:
Alle disse oplysninger er normalt ikke kendt for en test. Man ved ikke, hvem der er syge, det er derfor, man tester. Når man udvikler en ny test, kan man imidlertid afprøve testen på personer, der er testet med en kendt og meget troværdig test, og dermed skaffe de ønskede data.
En test finder:
Hvis testen bruges på hele befolkningen, og ca. 1 % har sygdommen, sker følgende for 1000 personer:
I alt er 107 testet positive, men kun de 8 er syge. Det er $\frac{8}{107}$, omkring 7 %. Det er den positivt prædiktive værdi. Det er den, der er interessant for den enkelte: Hvis man er testet positiv, er der stadig 93% chance for, at man er rask!
Hvordan med dem, der er testet negative?
Nu bruges samme test på 100 personer, der allerede har et eller flere symptomer. Man ved, at prævalensen da er 20 %:
I alt er $16 + 8 = 24$ testet positive, og de 16 er syge. Den positivt prædiktive værdi er da $\frac{16}{24}$, omkring 67 %. Det er nu den positivt prædiktive værdi.
I alt er $4 + 72 = 76$ testet negative og de 72 er raske. Den negativt prædiktive værdi er $\frac{72}{76}$, omkring 95 %.
Spørgsmål
Hvordan ændrer de prædiktive værdier sig generelt, hvis man kun tester den del af befolkningen, der har symptomer? (Prævalensen er større i gruppen med symptomer).
De generelle sammenhænge. Herunder via betingede sandsynligheder:
I tabellen er resultatet af en test. Som udgangspunkt kender vi den nederste række, men egenskaber ved testen og en kendt prævalens kan give de andre celler.
Tabellen kan betragtes som andele af dem, der er testet, eller som de faktiske antal. Har man de faktiske antal, kan man få andele ved at dividere værdierne i alle celler med tallet ALLE. Omvendt: Har man andele og kender det samlede antal, kan alle andelene multipliceres med ALLE.
Nedenfor ses formler for de begreber, der blev beskrevet tidligere. Forsøg i hvert tilfælde at argumentere for formlens rigtighed. Overvej, at det ikke afhænger af, om tabellen er andele eller faktiske antal.
Specificitet og sensitivitet er egenskaber ved testen.
Udnyt Bayes’ formel til at finde sammenhænge mellem eksempelvis sandsynligheden for at være syg, givet man er testet positiv og sandsynligheden for at man er testet positiv, givet man er syg. Hvilke andre sandsynligheder indgår? Genfind prævalensen som sandsynligheden for, at en tilfældig person er syg.
til: Grundskole, Erhvervsskole og Gymnasie
emne: EPIDEMIMATEMATIK
UDGIVET: 2021