Afhandlingen bygger på fem artikler, der belyser forskellige aspekter i udviklingen af brøkbegrebet både metodisk, empirisk og teoretisk. Gennem afhandlingen søges at besvare følgende forskningsspørgsmål:
Hvordan kan vi undersøge og forklare elevers vanskeligheder ved udviklingen af det komplekse brøkbegreb i 4. klasse?
Den primære empiri består af kvantitativ data indsamlet på 16 skoler.
Resultaterne tyder på, at elevernes udvikling af deres talbegreber på den ene side er integreret med deres heltalsforståelser, og på den anden side skal de samtidigt skabe en konceptuel forandring af deres talforståelse for at udvikle det komplekse brøkbegreb. Det betyder, at eleverne skal lære, hvordan brøker (rationale tal) adskiller sig fra de naturlige tal gennem for eksempel densitet. Man kan derfor se det som en integreret konceptuel forandring af talbegrebet, når brøkbegrebet udvikles.
Projektets resultater influerer og giver anvisninger til forskellige fokusområder i klasserummet.
a) Det er centralt, at eleverne får mulighed for at udvikle de to forståelser af ækvivalens.
b) Eleverne skal gives mulighed for at udvikle en forståelse af forskellene mellem naturlige tal og rationale tal i forskellige kontekster og dermed forstå forskellen mellem naturlige tal og brøker.
c) Elever med matematikvanskeligheder skal støttes i at udvikle sammenhænge mellem forskellige matematiske emner.
Indsamlet i 4. klasse.