Ekspertgruppe ser på udfordringer i matematikundervisningen

NCUM er en central del af en ny ekspertgruppe, der er nedsat af børne- og undervisningsministeren.  

d. 28.10.2021 

Ekspertgruppen skal udpege de mest centrale udfordringer i matematikundervisningen og udarbejde anbefalinger til løsningsforslag, der kan være med til at højne elevernes faglige niveau og motivation i matematik.

”Noget af det, vi ikke er så gode til, er at løfte den negative sociale arv og udfordre de dygtigste elever. Det er derfor vigtigt og glædeligt med en national indsats, der skal identificere disse problemer og komme med forslag til, hvordan vi sammen kan håndtere dem fremadrettet. Jeg glæder mig også over, at indsatsen er på tværs af grundskolen og ungdomsuddannelserne, så vi kan få et samlet syn for sagen – og et syn, der ikke blot skyder problemerne et andet sted hen.”
Udtaler formand for ekspertgruppen og viceleder i NCUM Charlotte Krog Skott på ministeriets hjemmeside.

I NCUM er vi glade for at være stærkt repræsenteret i ekspertgruppen, som består af repræsentanter fra professionshøjskoler og universiteter, lærere fra erhvervsuddannelser, gymnasier og grundskoler.

Fra NCUM deltager

  • Charlotte Krog Skott, docent i KP og vicecenterleder i NCUM.
  • Carl Winsløw, professor, KU.
    Og leder af NCUM’s ekspertgruppe for tværgående tiltag.
  • Lauge Sams Granerud, erhvervsskolelærer, Roskilde Tekniske skole.
    Og medlem af NCUM’s ekspertgruppe for erhvervsskoler.
  • Pernille Bødtker Sunde, postdoc, ph.d., KU.
    Og medlem af NCUM’s ekspertgruppe for dagtilbud.

Se hele ekspertgruppen

Ekspertgruppens opgaver er

  • At indhente viden og pege på de centrale udfordringer inden for matematikfaget, der kan være årsag til problemerne bl.a. i overgangene mellem de forskellige uddannelser.
  • Udarbejde et katalog med anbefalinger til løsningsforslag. Rapporten med mulige løsningsforslag og anbefalinger til at højne elevernes faglige niveau og motivation i matematik forventes offentliggjort i maj 2022.

Ekspertgruppen kommer til at beskæftige sig med matematikfaget i grundskole, gymnasiale uddannelser og erhvervsskoler.

Der er brug for gode matematikkompetencer

Der er mange gode grunde til at beskæftige sig med matematikundervisningen i Danmark.

Matematikkompetencer er vigtige for alle som grundlag for uddannelse, arbejdsliv og medleven i et demokratisk  samfund. Det er en forudsætning for fortsat teknologisk udvikling og dermed for indsatsen over for væsentlige samfundsmæssige udfordringer som fx den grønne omstilling. Matematikundervisning er således af stor samfundsmæssig betydning, og for den enkelte er matematisk dannelse vigtig for at kunne begå sig i en moderne verden. Det kræver imidlertid en forskningsbaseret langsigtet indsat at realisere en matematikundervisning, der for alle og i hele systemet modsvarer den samfundsmæssige betydning af matematik.   

Internationale undersøgelser viser en markant tilbagegang over det seneste tiår i elevernes faglige niveau målt på 4. klassetrin. Mange elever forlader grundskolen med et fagligt niveau i matematik, der gør det vanskeligt for dem at gennemføre en ungdomsuddannelse. Der er udfordringer med at opretholde det faglige niveau i matematik A og B i de gymnasiale uddannelser, og dumpeprocenten på B-niveau er uacceptabel høj. Både på erhvervsuddannelserne og ved matematikbaserede videregående uddannelser tilskrives frafald af elever og studerende i vidt omfang udfordringer i matematik.

Denne udfordring er baggrunden for at ekspertgruppen er blevet nedsat af Børne- og Undervisningsministeriet. Og det er også én af årsagerne til, at NCUM blev etableret i 2020. NCUM's mål er at arbejde for en engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning. 

Udvikling af praksis i et langsigtet perspektiv 

NCUM er etableret for at samle og skabe synergi mellem de eksisterende miljøer og sikre en forskningsbaseret og praksisrettet kompetenceudvikling af lærere og pædagoger. Et sådant samarbejde på tværs af uddannelser er nyt og påkrævet, idet det blandt andet er ved de institutionelle overgange i systemet, at der er brug for en forskningsbaseret udvikling af matematikundervisningen. 

NCUM spiller en central rolle i at indfri målsætningerne om en engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning ved at tage brede initiativer, der sigter på at fremme en kultur for samarbejde om udvikling af praksis på tværs af uddannelserne og i et langsigtet perspektiv.