Eksempler på pædagogiske aktiviteter, som kan give børn værdifulde erfaringer med talord i forskellige situationer, og som aktiverer forskellige principper for at tælle på en meningsfuld måde.
Læs mere om begrebet og om børns udvikling med talforståelse her:
Syng fx:
'Per Syv-spring'
'Tre små fisk'
'Ti små cyklister'
'10 indianerbørn'
'Én elefant kom marcherende'.
Disse sange kan synges når som helst, og de kan fungere godt, når børnene er samlet. Det vil være en fordel, at børnene er med og laver fagter til sangene, da brug af kroppen også spiller en vigtig rolle for at udfolde deres læringspotentiale. Desuden vil mange børn synes, det er sjovt at synge.
Ved at synge forskellige sange i daginstitutionen vil børnene få erfaringer med:
Indirekte vil børnene også få erfaringer med abstraktionsprincippet, at alt kan tælles uanset rækkefølgen.
Læs fx:
'De tre bukke bruse'
'De syv små dværge'
'Fyrtøjet'
'Guldlok og de tre bjørne'
'Pandekagen'
Eventyr kan formidles til en, to eller flere børn ad gangen.
Eventyrene kan med fordel dramatiseres i daginstitutionen og udtrykker umiddelbart ikke-numeriske situationer. Fx er 'syv' i 'De syv små dværge' blot en del af navnet på en gruppe af dværge.
Ved at læse disse eventyr vil børnene opleve:
Dette er naturligvis tæt knyttet til flere tælleprincipper:
Læs fx
'Den sultne larve Aldrigmæt'
'Min tællebog'
Bøger, som har et skjult læringssigte, kan læses sammen med en, to eller flere børn ad gangen.
Ved at læse disse bøger vil børnene opleve eksempler på talord brugt i tællingssituationer og kardinalsituationer mere direkte end i eventyrene nævnt ovenfor.
Leg fx
'Ælle bælle, mig fortælle'
'Klokken tolv er jeg en trold'
Gennem remser vil børn kunne få erfaringer med:
Remserne ses ofte skrevet i bøger, hvor der er tegninger, som kobler talord og tegnede symboler. Remser vil naturligvis give børnene eksempler på talord brugt i sekvenssituationer, ligesom de ofte vil opfattes som ikke-numeriske situationer.
Spil fx
'Ludo'
'Stigespil'
'Sneglespillet'
'Tempo'
'Vendespil' med tal.
Ved at spille forskellige terningespil vil de ældre børn i dagtilbud få erfaringer med:
til: DAGTILBUD
emne: TALFORSTÅELSE
UDGIVET: 2021