To forslag til aktiviteter med positionssystemet: 'Alfabetaland', der kan benyttes som illustration af positionssystemet, og en opgave om multiplikation med romertal.
Aktiviteten kan både bruges til, at man som lærer genopdager/genoplever elevernes frustrationer over positionssystemet og hvordan det 'virker', men aktiviteten kan også anvendes med eleverne.
Læreren står ved en tavle og fortæller eleverne, at de nu skal forestille sig, at de er opdagelsesrejsende, der er ankommet til et helt nyt landområde, et fantasiland (fx en ø eller en beboet planet). Nu skal eleverne prøve at forstå områdets talsystem.
Der er forskellige mulige øvelser:
Tallene lyder mundtligt sådan:
Man kan enten få eleverne til at opskrive dette til skriftlige tal, eller selv vise dem rækken af skriftlige 'tal':
De typiske svar vil være:
Hvis eleverne er på bar bund, kan læreren evt. tilføje:
Det er bedst, hvis man har adgang til konkrete materialer i 5-talssystemet, altså enere, 5'er-stænger, 25'er-plader og evt. 125-terninger, og så skal man også have en tælletavle med de særlige symboler, som kan lægges op på gulvet. Sådan en kan man evt. selv lave, eller få eleverne til at lave.
Vi har lært at multiplicere i titalssystemet. Men hvordan gør man det i romertal? Sådan en aktivitet er ikke relateret til en praktisk eller hverdagsmæssig sammenhæng, men eksemplet er sjovt, fordi det er lidt anderledes end de opgaver, eleverne plejer at møde.
Selv om romertallene er et additivt system og ikke et positionssystem, udvikler eleverne alligevel en forståelse for positionssystemet, da de fx bliver nødt til at veksle 3 50’ere til 1 100’er og 1 50’er i eksemplet nedenfor.
Eleverne skal bruge en kugleramme/abacus, eller en tabel som nedenfor.
Vi ønsker i dette eksempel at udregne $116 ⋅ 32$:
til: ERHVERVSSKOLER
emne: POSITIONSSYSTEMER
UDGIVET: 2021