At arbejde med matematisk opmærksomhed kræver ikke nødvendigvis store ændringer i dagligdagen eller den pædagogiske praksis i daginstitutionen. Det handler mere om at rette sin opmærksomhed på matematik i de daglige aktiviteter og hverdagssituationer i daginstitutionen, fx ved at arbejde med nogle af nedenstående aktiviteter.
Den matematik, børn i 0- til 6-årsalderen skal udforske og skabe erfaringer med, handler om antal, rum og form. I dette arbejde udvikler børnene deres begyndende matematiske sprog.
Det at forstå antal, tælling og sammenhæng imellem talord og et antal er en del af børns begyndende matematiske forståelse.
Børn kan og skal støttes i at genkende antal mindre end fire uden at tælle. Børn skal lære tælleremser og sammenhængen mellem talord og antal. Børn skal støttes i at bruge talord – hellere prøve med forkerte talord end ingen.
Læs også temaet om At tælle
Børn kan øve sig i at vise antal med fingre. Fx kan svarene på nedenstående spørgsmål besvares med ord og ved at vise et antal fingre. Spørg fx:
Med de mindste børn kan man også klappe i rytme, eller man kan klappe et vist antal gange.
Rum handler om verden omkring os, at beskrive hvor genstande eller personer er placerede, at måle længder og afstande. At forstå hvad der er op og ned, på, mellem, ved siden af osv.
Rum kan også være beskrivelser af, hvordan man skal komme fra et sted til et andet, eller hvordan ting eller personer er placerede i forhold til hinanden.
At arbejde med størrelser, længder, vægt osv. er også en del af emnet rum. Børnene kan sortere sten, blade, nødder, fjer eller lignende.
De kan sortere efter størrelse, farve, form, længde, vægt, eller hvad de ellers kan finde på.
For at beskrive former og mønstre skal man have kendskab til matematiske begreber og forståelse for gentagelser, spejlinger og lignende. Børnene øver deres matematiske sprog og udvider deres begrebsverden, når de skal genkende og beskrive former i deres omverden.
Vi bruger det matematiske sprog til at beskrive antal, rum og form, men det matematiske sprog kan også indgå i mange situationer i løbet af en dag i børnehaven eller vuggestuen.
Når ordene inddrages i hverdagssituationer, støtter det børns begrebsforståelse.
til: DAGTILBUD
emne: Matematisk opmærksomhed
UDGIVET: 2021