Matematisk opmærksomhed handler om at kunne rette opmærksomhed mod matematikken i aktiviteter og fænomener. Matematik kan være indlejret overalt i hverdagslivet, men det bliver først matematik, når man har opmærksomhed rettet mod det matematiske. Få svar på, hvad matematisk opmærksomhed er. Og find praksiseksempler på aktiviteter i dagtilbud.
At arbejde med matematisk opmærksomhed kræver ikke nødvendigvis store ændringer i dagligdagen eller den pædagogiske praksis i daginstitutionen. Få idéer til aktiviteter med det matematiske indhold:
Det at forstå antal, tælling og sammenhæng imellem talord og et antal er en del af børns begyndende matematiske forståelse.
Rum handler om verden omkring os, at beskrive hvor genstande eller personer er placerede, at måle længder og afstande. At forstå hvad der er op og ned, på, mellem, ved siden af osv.
Rum kan også være beskrivelser af, hvordan man skal komme fra et sted til et andet, hvordan ting eller personer er placerede i forhold til hinanden, og hvor store ting er i forhold til hinanden.
For at beskrive former og mønstre skal man have kendskab til matematiske begreber og forståelse for gentagelser, spejlinger og lignende.
Børnene øver deres matematiske sprog og udvider deres begrebsverden, når de skal genkende og beskrive former i deres omverden.
Vi bruger det matematiske sprog til at beskrive antal, rum og form, men det matematiske sprog kan også indgå i mange situationer i løbet af en dag i børnehaven eller vuggestuen.
Når ordene inddrages i hverdagssituationer, støtter det børns begrebsforståelse.
Aktiviteter til at understøtte børns begyndende matematiske sprog
Filmen viser, hvordan forskellige situationer fra hverdagen i en daginstitution kan blive udgangspunkt for en matematisk samtale med børn.
Matematisk opmærksomhed skabes og udvikles gennem dialog mellem børn og voksne, der hvor den voksne griber muligheder, der opstår i leg, hverdagssituasioner, rutinesituationer og planlagte aktiviteter. Denne film viser, hvordan de voksne benytter de muligheder, der opstår, til at have matematiske samtaler med børnene - samtaler, der vægtlægger det matematiske i de situationer, der opstår.
Mette Bjerre og Martin Carlsen fra NCUM’s ekspertgruppe for dag- og fritidstilbud folder situationerne ud og fortæller om, hvad matematisk opmærksomhed er.
På NCUMs årskonference d. 28. feb. 2023 handlede det om matematisk opmærksomhed i dagtilbud. Dagen bød på oplæg, workshops og debatgrupper, som gav de deltagende meget at tale om og lade sig inspirere af. Se med her.