En aktivitet med fokus på tal og matematisk samtale

Beskrivelsen af aktiviteten illustrerer, hvordan en børnehaveklasseleder kan engagere sig legende, undersøgende og dialogisk med eleverne med det formål at fremme deres matematiske opmærksomhed.

Aktiviteten, kaldet "Det hemmelige tal", tilbyder en legende og undersøgende tilgang til faglige aktiviteter, samtidig med, at eleverne gennem matematiske samtaler får mulighed for at udvikle en dybere forståelse af faglige mål, såsom tal og deres rækkefølge. En autentisk matematisk samtale illustrerer, hvordan en børnehaveklasseleder spiller en central rolle i elevernes opmærksomhed på tal og rækkefølge. Ved hjælp af forskellige spørgsmål som "hvorfor" støtter børnehaveklasselederen elevernes udvikling af matematisk tænkning, idet de forklarer aspekter ved tal og rækkefølge med deres egne ord. Samtidig giver det børnehaveklasselederen mulighed for at få indsigt i den enkelte elevs opmærksomhed og matematiske tænkning. Aktiviteten og den matematiske samtale imødekommer intentionerne i faghæftet for børnehaveklassen samt forsknings- og udviklingslitteraturen om matematisk opmærksomhed.

Aktiviteten ”Det hemmelige tal”

I denne aktivitet skal eleverne ved hjælp af ledetråde gætte det hemmelige tal. Børnehaveklasselederen giver ledetråde til eleverne eller børnehaveklasselederen kan anvende en handskedukke, som giver ledetrådene. Det hemmelige tal er i dette eksempel 5, men det kan varieres, så det en anden dag f.eks. er 7 eller 9.

Eleverne får bl.a. erfaringer med at:

  • Undersøge tallenenes ordning eller rækkefølge.
  • Anvende de faglige ord større og mindre
  • Anvende forskellige repræsentationer for tallet 5
  • Ræsonnere og forklare med udgangspunkt i tallinjen.

Børnehaveklasselederen/handskedukken siger: Jeg har et hemmeligt tal, som I skal gætte. Jeg giver jer nogle ledetråde.

  • Mit tal er større end 0 og mindre end 10.
  • Det findes på kroppen.
  • I har været så mange år.
  • Der findes en mønt, som er så mange kroner værd.
  • Så mange dage går I i skole hver uge.

Skriv tallene fra 0-10 på hvert sit A4 papir og laminer hvert A4 papir (hvis det er muligt). Stil tallene 0-10 op ved en tavle eller læg tallene på gulvet som en tallinje. Saml eleverne i rundt om tallinjen.

Gennemgå ledetrådene én efter én og ræsonnér sammen med eleverne om, hvilke tal der er mulige. Vend eller fjern de tal, der ikke er mulige. Første ledetråd giver information om, at det ikke kan være tallene 0 eller 10. Således kan 0 og 10 vendes eller fjernes. Tænk sammen med eleverne på kroppen, og hvad på kroppen, der har med de resterede tal 1-9 at gøre. For eksempel kan der være 2 ører, 5 tæer på en fod, og for tallene 1, 3, 4, 6, 7, 8 og 9 kan eleverne sikkert finde på noget. Har eleverne været 1-9 år? Nej, ikke 8 eller 9 år. Så er der tallene 1-7 tilbage, som er mulige, osv. De to sidste ledetråde er med til at afsløre, at det hemmelig tal må være tallet 5.

Tal med eleverne om, hvad de mere ved om tallet 5. Lad dem foreslå deres egne ledetråde. Hvad findes der fem af på skolen? Hjemme? (Kilde 1)

Matematisk samtale om det hemmelige tal

Børnehaveklasselederen introducerer aktiviteten ved at fortælle eleverne, at de skal gætte et hemmeligt tal mellem 0 og 10.

I denne sammenhæng bruges følgende forkortelse:

B: Børnehaveklasseleder

Elevernes navne er anonymiseret.

Den første ledetråd introduceres: Mit tal er større end 0 og mindre end 10. Eleverne giver bud på hvad tallet kan være.

B: Hvad kunne tallet være?

Emil: 8.

B: Godt bud, hvorfor tænker du, det kan være 8?

Emil: Fordi det er et bestemt tal.

B: Fordi det er et bestemt tal, som er imellem 0 og 10. Godt bud.

Emil: (Nikker).

B: Hvad siger du Anne?

Anne: Måske 5.

B: Hvordan kan det være, du tænker på 5?

Anne: På grund af... (går i stå i sin forklaring)

B: Jo, prøv at sige det.

Anne: På grund af at pladen (tallinjen) så går til 5. Og 5 plus 5 giver 10.

B: Rigtig godt bud, Anne.  

Malthe: 7

B: Du tænker på 7, hvorfor tænker du på 7?

Malthe: Fordi det er ligesom tæt på hinanden.

B: Tæt på hinanden, ja.

B: Hvad siger du, Emma?

Emma: 6.

B: Hvordan kan det være, at du siger 6?

Emma: På grund af, at jeg er 6 år, og det er på grund af, det er sådan 4, 5 grad? (Det bliver ikke uddybet, hvad eleven mener med grad).

B: Hvad siger Oscar?

Oscar: 9.

B: Hvorfor siger du 9?

Oscar: Fordi det også er imellem 0 og 10.

Børnehaveklasselederen lægger A4-ark med tallene fra 0 til 10 på gulvet, og eleverne samles rundt om tallinjen.

Børnehaveklasselederen spørger om forskellige tal mellem 0 og 10, fx om tallet 3 er større end 0 og mindre end 10. Eleverne svarer i kor.

B: Er 5 større end 0 og mindre end 10?

William: Nej.

B: Hvorfor siger du nej?

William: Fordi at 10 er højere end 5 (eleven tænker), men 5 er mindre end 10, fordi det er højere (altså 10).

B: Kan det være 10, der er det hemmelige tal?

Eleverne siger nej i kor.

B: Hvorfor kan det ikke være 10?

Agnes: På grund af at den (10) er ikke mindre end 10.

Børnehaveklasselederen siger den næste ledetråd: det findes på kroppen, hvad kan det være?

Alfred: 1.

B: Hvorfor kan det være 1?

Alfred: Vi har én næse, én mund og én numse.

B: Så det kunne være 1, for der er en masse ting på kroppen, vi har et af. Kan det være et andet tal. Hvad siger du, Agnes?

Agnes: 2.

B: Hvorfor kan det være 2?

Agnes: Fordi vi har 2 øjne og 2 arme.

B: Fordi vi har 2 arme og 2 øjne. Kan det være et andet tal?

Freja: 6.

B: Hvad har vi 6 af på kroppen?

Freja: Ikke rigtig noget.

B: Så vender vi den om (A4-arket med 6 tallet vendes).

Børnehaveklasselederen nævner ikke ledetråden ”I har været så mange år”, men stiller spørgsmål angående den næste ledetråd ”Der findes en mønt, som er så mange kroner værd”.

B: Hvilke mønter findes der?

Otto: Guldmønter.

B: Og hvad er der på guldmønterne?

Otto: 10ere og 20ere.

B: Kan vi bruge de mønter?

Otto: Nej.

B: Hvad for nogle mønter, har vi så?

Ida: 5 og 2.

B: 5 og 2. Har vi flere slags mønter?

Klassen taler sammen om, at 50 øre er det samme som en halv krone.

B: Der er nu 2 og 5 tilbage på tallinjen. Det hemmelig tal er lige så mange dage, som vi går i skole på en uge.

Eleverne skal vise med fingre, hvor mange dage det er. De viser 5 fingre.

B: Hvilke dage går vi i skole?

Klassen siger ugedagene mandag til fredag højt i kor.

De dialogiske interaktioner mellem en børnehaveklasseleder og elever er hentet fra fire børnehaveklasser, der i 2022 deltog i et ph.d.-projekt om udvikling af matematisk opmærksomhed gennem dialogiske interaktioner. Projektet omfattede en legende og undersøgende tilgang til faglige aktiviteter. (Kilde 2)

Til overvejelse

  • Hvilke træk ved børnehaveklasselederens samtaler med eleverne bemærker du særligt?
  • Hvordan samtaler du med eleverne i undervisning i matematisk opmærksomhed?
til: BØRNEHAVEKLASSEN
emne: MATEMATISK OPMÆRKSOMHED

UDGIVET: 2024


Forfatter

Birgitte Henriksen

Ph.d-studerende
DPU, Aarhus Universitet/Københavns Professionshøjskole
 


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer

Kilder

  1. Sterner, G., Helenius, O. & Wallby, K. (2020). Tänka, resonera och räkna i förskoleklass. Nationallt centrum för matematikutbildning
  2. Henriksen, B. (under udarbejdelse). Matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen. Ph.d.-afhandling Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole.

Del tema Print