Hvordan kan børn udvikle sprog om og med matematik gennem arbejdet med eventyr og historier for børn? Se eksempler på eventyr, der egner sig godt til at indgå i arbejdet med matematisk opmærksomhed, og måder at inddrage matematik på i højtlæsningen.
Der er mindst fem grunde til, at børn kan udvikle deres sprog knyttet til matematik gennem arbejdet med eventyr.
I mange eventyr:
Det er afgørende, at børn bruger sprog og er i dialog med hinanden, når de skal udvikle forståelse af forholdet mellem størrelser, af rækkefølge, gentagelser og orden, antal, geometriske former og måling. Pædagogen spiller en central rolle i den forbindelse. At læse eller fortælle et eventyr for børn bliver ikke automatisk til en matematisk aktivitet, men den matematik, der ligger implicit i eventyr, må pædagogen gøre eksplicit og tydelig ved fx at stille spørgsmål til eventyret eller sætte forskellige aktiviteter i gang.
Se nedenstående eksempler på, hvordan børn kan udvikle matematisk sprog gennem arbejdet med eventyr og historier. I eksemplerne:
Et norsk forskningsprojekt viser, hvordan en pædagog arbejder med eventyret 'Guldlok og de tre bjørne' i en børnehave. (Kilde 3)
Pædagogen begynder med at lægge forskellige rekvisitter frem, som er relevante for eventyret: bamser, stole, tallerkner, skeer og senge i forskellige størrelser og et bord. Pædagogen fortæller dernæst eventyret og bruger både stemme, ansigtsudtryk, mimik og de forskellige rekvisitter til at levendegøre "personer" og handlingen i eventyret. Pædagogen kan i sin fortælling særligt betone og fremhæve matematikholdige ord. Både den levende fortælling og en betoning af centrale ord er med til at støtte børnene i den proces, hvor de sammen udvikler forståelse for de matematiske begreber. I dette eventyr kan sammenligning af forskellige størrelser komme i spil, og på den måde kommer børnene til at arbejde med aspekter af måling. Til dette har de brug for ord til at beskrive størrelserne og ord til at sammenligne, fx stor, mellemstor og lille. Eventyret giver også anledning til at arbejde med modsætningspar som stor og lille, kold og varm, hård og blød, dyb og lys. I en efterfølgende dialog og evt. undervejs i fortællingen har børnene mulighed for at gøre de matematiske begreber til deres egne ved at se og lytte til, i hvilke situationer og hvordan de matematiske begreber bliver brugt. Pædagogen kan stille spørgsmål til eventyret, som giver børnene mulighed for at udvikle deres eget sprog, når de deltager i dialogen.
Det kan fx være som i den følgende opdigtede dialog:
"Hvilken skål kunne Guldlok spise grøden fra?"
"Den lille skål."
"Guldlok kunne spise grøden i den lille skål. I hvilken skål var grøden for varm?"
"I den store skål."
"Grøden i den store skål var for varm. Hvorfor kunne Guldlok ikke spise grøden i den mellemstore skål?"
"Fordi den var for kold."
"Så grøden var for varm i den store skål og for kold i den mellemstore skål. Hvilken stol kunne Guldlok sidde på?"
"På den lille stol."
"Hvor mange ben er der på den lille stol? Hvordan kan I tælle dem?"
"En, to, tre, fire – fire ben."
"Der er fire ben på den lille stol. Hvor mange ben er der på den store stol?"
"Fire."
"Der er også fire ben på den store stol. Hvor mange ben er der på den mellemstore stol? Kan I se det uden at tælle dem?"
"Der er også fire. Stolene ligner hinanden. De er bare ikke lige store."
"Der er lige mange ben på stolene, selv om de ikke er lige store. Bjørnene boede i et lille, fint hus midt inde i skoven. Vi leger, at tæppet her er skoven, og at bjørnene boede i dette legetøjshus. Hvor skal huset så være henne på tæppet?"
Når pædagogen i samtalen gentager børnenes svar eller inddrager dem i samtalen, er det et signal til børnene om, at deres bidrag har værdi. Samtidig bliver betydningen af tal og ord til at sammenligne fremhævet, og det matematiske indhold i aktiviteten kommer i fokus. Spørgsmålene har en bestemt hensigt, nemlig at få børnene til at reflektere over eventyret med sprog knyttet til matematik, og denne refleksion er afgørende for udviklingen af deres matematiske opmærksomhed. (Kilde 3)
Mange højtlæsningssituationer kan udvides ved, at børnene arbejder med aktiviteter, der er naturligt knyttet til fx personer, steder eller handlingen i eventyret. I det følgende er udgangspunktet eventyret om Askepot. Pædagogen kan læse eventyret højt for børnene, og hvis det er en billedbog, kan billederne indgå i en dialog om eventyret undervejs. Bagefter kan børnene arbejde med aktiviteter, der giver mulighed for at arbejde med sprog og matematisk opmærksomhed. Vi giver her tre eksempler inspireret af et norsk projekt. (Kilde 4)
Flere studier viser, at den måde, som pædagogen bruger sproget på i samspil med børn, har indflydelse på børns sprogudvikling. Det har en positiv effekt, når pædagogen engagerer børn i samtaler, der udfordrer deres tænkning. Det er vigtigt at udvide børns bidrag i en samtale fra korte bidrag til længere og sammenhængende bidrag. Og pædagogen kan som i eksemplet med rekvisitter inspirere børnene ved at gentage deres bidrag og inddrage dem i den videre samtale.
Mange børnebøger kan være afsæt for en efterfølgende leg, der giver mulighed for at bruge sprog af matematikholdig karakter. Det følgende er tre eksempler knyttet til bogen 'Vitello redder verden'. (Kilde 5)
Hvilke bøger har institutionen, som I kan bruge som afsæt for en samtale, hvor matematiske begreber kan komme i spil?
til: Dagtilbud
emne: Matematik og sprog
UDGIVET: 2021