Hvorfor er dialogiske interaktioner vigtige for elevers udvikling af matematisk opmærksomhed?

Dette tema omhandler matematisk opmærksomhed og vigtigheden af dialogiske interaktioner, som relaterer sig til temaet "Matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen". Her fremhæves det, at matematisk opmærksomhed indeholder muligheder inden for både matematisk tænkning og dialogiske interaktioner.

På mange måder kan læring af matematik sammenlignes med at lære et sprog. Et sprog, der inkluderer matematiske ord og begreber, så elever kan udtrykke erfaringer, idéer og handlinger. Samtidig giver dette sprog en meningsfuld forståelse af verden omkring eleven. Sprog og tanke er derfor uadskilleligt forbundet. Dialogiske interaktioner i klasseværelset spiller en afgørende rolle i at hjælpe elever med at udvikle deres matematiske tænkning. Elevens tankeprocesser udvikler sig gennem socialt samspil med andre elever og voksne eksempelvis når de beskriver, forklarer og begrunder og overgår fra det eksterne samspil til elevens indre tankeverden.

Den erfarne voksne spiller en central rolle ved at støtte eleverne i deres kommunikation.  Det hjælper eleverne med at strukturere problemer, rette deres matematiske opmærksomhed og guide deres handlinger. Spændet mellem, hvad en elev kan opnå selvstændigt og hvad eleven kan opnå med støtte fra en mere kompetent voksen, kaldes den nærmeste udviklingszone. (Kilde 1 og 2).

Dialogisk undervisning

Dialogisk undervisning er en pædagogisk tilgang, der bygger på dialogiske interaktioner. Det er ikke en fast metode med bestemte trin der følges, men en måde at tænke undervisning på, som fokuserer på at inddrage eleverne aktivt i læringsprocessen gennem kombinationer af fleksible pædagogiske tilgange.

Den grundlæggende tankegang bag dialogiske interaktioner i klasseværelset er, at dialogiske interaktioner er afgørende for elevernes læring. Det afgørende er, i hvor høj grad undervisningen kræver, at eleverne tænker selvstændigt, og ikke blot gentager andres tanker. Dialogisk undervisning vurderes ikke kun ud fra "hvordan" der undervises, såsom i spørgsmål/svar-sekvenser under interaktioner men også ud fra ”hvad” eleverne skal lære i relation til de faglige mål, der er sat for undervisningen.

Principper for dialogisk undervisning

De seks principper, der er beskrevet som en teoretisk ramme for dialogisk undervisning, er grundlæggende retningslinjer. Principperne giver en struktur, der viser, hvad dialogisk undervisning er baseret på. (Kilde 3)

  1. Fællesskab: Klassen er et sted for fælles undersøgelser og læring. Elever og lærere viser imødekommenhed og samarbejder om at løse opgaver, der kan være fælles for hele klassen eller i grupper.
  2. Støttende: Eleverne føler sig trygge til frit at udtrykke ideer uden frygt for at svare forkert. Der er plads til tøvende eller usikre bidrag, og elever hjælper hinanden med at nå fælles forståelse.
  3. Gensidig: Eleverne lytter til hinanden, deler ideer, stiller spørgsmål og overvejer alternative synspunkter. Underviserne sikrer, at eleverne har rig mulighed for gensidigt at udveksle synspunkter på denne måde.
  4. Deliberativ (rådslagning eller grundig overvejelse): Eleverne bringer forskellige ideer i spil i undervisningen, diskuterer, vurderer, argumenter og søger løsninger. Eleverne arbejder hen mod begrundede synspunkter og løsninger på opgaver.
  5. Kumulativ: Eleverne bygger videre på både deres egne og hinandens ideer, så de danner sammenhængende tankemønstre.
  6. Målrettet: Klasserumsdialogen er åben og samtidig struktureret mod specifikke mål for elevernes læring.

De to første principper relaterer til dynamikken i dialogen og karakteriserer en klasserums kultur, hvor dialogen har gunstige betingelser for at udvikles og trives ved, at eleverne eksempelvis har mod på at diskutere deres ideer. Under de betingelser har læringspotentialet de bedste betingelser for at blive realiseret. Det tredje og fjerde princip, gensidighed og deliberativ, etablerer en forbindelse mellem situationen og det, der bliver sagt. Disse principper afspejler og påvirker både forholdet mellem ideer og mellem eleverne. Det femte princip kumulativ understøtter undersøgelse og nye faglige indsigter. Det sjette og sidste princip er et middel til et didaktisk mål. 

Disse principper lægger op til samtale, undersøgelse og samarbejde, hvilket bidrager til at gøre undervisningen meningsfuld og dybdegående. Hensigten er at styrke eleverne i at tænke kritisk, diskutere ideer og opbygge en solid matematisk viden.

Til overvejelse

  • Hvordan kan du organisere undervisningen i matematisk opmærksomhed for at give rum for matematiske dialoger med eleverne?
  • Hvordan kan du anvende de seks principper for dialogisk undervisning i praksis?

Kilder

  1. Vygotskiĭ, L. S. (Lev S., & Cole, M. (1978)). Mind in society : the development of higher psychological processes. Harvard University Press.
  2. Säljö, Roger. (2000). Lärande i praktiken : ett sociokulturellt perspektiv. Prisma.
  3. Alexander, R. J. (2020). A dialogic teaching companion. Routledge.

til: DAGTILBUD
emne: MATEMATISK OPMÆRKSOMHED OG DIALOGISKE INTERAKTIONER

UDGIVET: 2024


Forfatter

Birgitte Henriksen

Ph.d-studerende
DPU, Aarhus Universitet/Københavns Professionshøjskole
 


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer
Del tema Print