Baggrund

Tal og algebra udgør en central del af matematik som undervisningsfag, og fagområdet spiller også en vigtig rolle i flere andre fag. Dette gælder såvel i grundskolen som i de gymnasiale og erhvervsrettede uddannel­ser. Desværre peger internationale sammenligninger som TIMSS (Kjeldsen et al., 2019) og PISA (Christensen, 2019; Jóelsdottir & Østergaard, 2023) sammen med resultater fra nationale prøver og eksaminer på, at mange elever er særlig udfordrede inden for dette fagområde. I rapporten Fælles udvikling af matematik (Skott et al., 2022) fra en ekspertgruppe i matematik under Børne- og Undervisnings­ministeriet identificeres elevers læring af tal og algebra som én ud af otte centrale og presserende udfordringer for matematik i grund­skolen og på ungdomsuddannelserne. Derudover konkluderer fx Egmont Rapporten (2023), at mange elevers vedvarende vanskeligheder med tal og algebra i grundskolen og på ungdoms­uddannelserne kan få alvorlige konsekvenser for deres videre uddannelse og arbejdsliv.

Der er således gode grunde til at styrke matematikundervisningen i tal og algebra i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Derudover oplever mange elever vanskeligheder med tal og algebra, når de begynder på en ungdomsuddannelse (Skott et al., 2022). Det gælder de gymnasiale uddannelser, hvor algebra spiller en markant større rolle end i grundskolen, og hvor usikker forståelse af algebraiske struktur kan vanskeliggøre fortsat matematiklæring. I erhvervsuddannelserne skal eleverne kunne trække på en god forståelse af tal og algebra ved beregninger med enheder og anvendelse af formler i mange forskellige sammenhænge. Derfor har indsatsen også fokus på sammenhæng og progression i elevernes læring i overgangen fra grundskolen til ungdomsuddannelserne.

Formål

Indsatsen har to hovedformål: 

  1. At beskrive en mulig sammenhæng og progression i elevers forståelser, færdigheder og kompetencer inden for tal og algebra fra grundskole til ungdomsuddannelser.
  2. At formidle læringsspor, der kan støtte lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne i at realisere den beskrevne sammenhæng og progression i tal og algebra i praksis.                                     

Det har været en grundlæggende præmis for NCUMs arbejde, at indsatsen baseres på forskning, og at den kan realiseres inden for rammerne af de gældende bekendtgørelser. Det er således sigtet, at indsatsen kan fungere som et vejledende supplement til styredokumenterne i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Man kan placere indsatsen mellem mål og styredokumenter på den ene side og lærebøger og undervisningsmaterialer på den anden side. Det skal forstås på den måde, at læringssporene beskriver faglig sammenhæng og progression for udvalgte emner, der udfolder og konkretiserer beskrivelserne i mål- og styredokumenterne, men de er ikke læremidler, der kan bruges direkte i undervisningen. De er henvendt til lærere – ikke til elever – og det kræver en bearbejdelse at undervise ud fra et læringsspor.

Arbejdet med udvikling af indsatsen

Størstedelen af indsatsen er udviklet af en skrivegruppe, der har bestået af:

  • Charlotte Krog Skott, Professionshøjskolen Absalon, tidl. viceleder i NCUM og koordinator for indsatsen.
  • Marit Schou, Odense Tekniske Gymnasium, medlem af NCUMs tværgående ekspertgruppe.
  • Morten Blomhøj, DPU, Aarhus Universitet, leder af NCUM.
  • Thomas Kaas, Professionshøjskolen Absalon, medlem af NCUMs ekspertgruppe for grundskolen.

Derudover har:

  • Pernille Ladegaard Pedersen, Professionshøjskolen VIA, bidraget med læringsspor og temaer til grundskolen.
  • Kaj Østergaard, Professionshøjskolen VIA, har bidraget med temaer til grundskolen.
  • Mikkel Johansen, Københavns Professionshøjskole, har bidraget med læringsspor og temaer til erhvervsuddannelserne.
  • Britta Eyrich Jessen og Milla Mandrup Fogt, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet, har begge bidraget til temaer til gymnasiet.
  • Bettina Dahl Søndergaard, Aalborg Universitet, Kees Hoogland, University of Applied Sciences, Utrecht og Lena Lindenskov, DPU, Aarhus Universitet, har alle bidraget til temaerne til erhvervsuddannelserne.

NCUM har samarbejdet med STUK omkring udarbejdelsen af læringssporene. STUK har fx givet feedback og fagligt godkendt hvert enkelt læringsspor.

Desuden har en række specialister, herunder matematiklærere, der underviser på relevante klassetrin, givet feedback til udvalgte læringsspor, som er blevet indarbejdet i disse spor. Det drejer sig om:

Fra grundskolen: Hanne Due Bak, Hanne Saxholm, Line Maj, Maria Grove Christensen, Micky Lindharth, Rikke Teglskov og Pernille Bødtker Sunde.

Fra de gymnasiale uddannelser: Rikke Anthon og Kurt Ringkøbing.

Målgrupper

Kernemålgruppen for indsatsen er matematiklærere og -vejledere i grundskolen, gymnasier og erhvervsuddannelser. CFU-konsulenter og kommunale matematikkonsulenter er også centrale, da de forventes at få en vigtig rolle i forbindelse med at støtte anvendelsen af læringssporene i praksis. 

Andre målgrupper er:

  • Studerende og undervisere på læreruddannelser og på matematikdidaktiske kurser i forskellige efter- og videreuddannelsestilbud.
  • Lærebogsforfattere og forlag, der kunne have en interesse i at udvikle egentligt undervisningsmateriale på grundlag af læringsspor og temaer.
  • Ledelser på skoler og uddannelses­institutioner, der har en rolle at spille i forhold til at gøre det muligt for lærere at samarbejde om at udvikle matematikundervisning ud fra indsatsen.  

Kilder

  • Christensen, V. T. (2019). PISA 2018: Danske unge i en international sammenligning. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

  • Egmont Rapporten (2023). Regn med os – Bedre hjælp til børn og unge i matematikvanskeligheder.

  • Jóelsdottir, L. og Østergaard, K. (2023). PISA 2022 – Delrapport Matematik. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

  • Kjeldsen, C. C., Kristensen, R. M., og Christensen, A. A. (2019). Matematik og natur/teknologi i 4. klasse. Resultater af TIMSS-undersøgelsen 2019. Aarhus Universitetsforlag.

  • Skott, C. K., Christensen, B. K., Zacho, L., Thompsen, M., Teglskov, R., Øhrstrøm, A., Rønne, M., Riisgaard, T. B., Tange, B., Granerud, L. S., Hørup, L. A., Winsløw, C., Sunde, P. B., & Brockhoff, P. (2022). Fælles udvikling af matematik: Om udfordringer og mulige løsninger i forhold til matematik i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne. Børne- og Undervisningsministeriet.