Anvendelse af læringssporene

Læringssporene kan danne grundlag for matematikundervisning, men de er ikke læremidler, der kan bruges direkte i undervisningen. De er henvendt til lærere, og det kræver en bearbejdelse at undervise på grundlag af et læringsspor. Denne bearbejdelse omfatter bl.a. tilrettelæggelse af konkrete aktiviteter, som eleverne kan arbejde med, og som harmonerer med de bærende faglige idéer i et læringsspor.

Bearbejdelsen kan finde sted i mange forskellige sammenhænge. Læringssporene kan fx bearbejdes på:

  • skoler, hvor lærere på egen hånd lader sig inspirere af et læringsspor i sin undervisning. 
  • skoler, hvor en gruppe lærere afprøver og diskuterer klasserumsaktiviteter, der bygger på et læringsspor. I grundskolen kan det ske i samarbejde med en matematikvejleder eller en konsulent.
  • CFU-kurser, FIP-kurser og i efter-/videreuddannelsesforløb, hvor en gruppe lærere i samarbejde med en konsulent formulerer klasserumsaktiviteter, der bygger på de bærende idéer i et læringsspor.
  • læreruddannelsen, hvor en gruppe lærerstuderende, evt. i samarbejde med en underviser, udvikler undervisningsforløb på grundlag af et læringsspor.
  • forlag, hvor en forfattergruppe skriver (en del af) et læremiddel på grundlag af nogle læringsspor.

Når det er lærere, der står for bearbejdelsen, bliver det muligt at tilpasse læringssporene til lokale forhold, fx til en bestemt klasses faglige forudsætninger eller til EUD-elevers erhvervsfaglige uddannelse. Man kan også forestille sig, at læringssporene suppleres, nuanceres eller justeres, hvis der i forbindelse med afprøvninger opstår nye idéer i en lærergruppe, fx på grundlag af observationer i et klasserum. Det er således ikke hensigten, at læringssporene fremstår som uforanderlige størrelser, men snarere som et stillads, der kan styrkes eller ombygges, så det passer til forskellige bygninger.

Bearbejdelsen af et læringsspor kræver et studie af dets bærende faglige idéer. Tanken er, at især afsnittet tilgang skal støtte dette studie (se Læringssporene i indsatsen). Desuden giver en række af NCUMs temaer dybere indsigt i forskningen bag udvalgte læringsspor (se temaerne). Anvendelsen af læringssporene giver på den måde grundlag for at tilrettelægge konkret undervisning, men også for at udvikle indsigt i stofdidaktiske idéer.

Konkrete idéer til anvendelse af læringssporene

Mere specifikt kan læringssporene bl.a. anvendes

  • i årsplanlægningen, hvor de kan give inspiration til planlægning af årets undervisningsforløb.
  • på fagteammøder, hvor et læringsspor kan være omdrejningspunkt for drøftelse af centrale aspekter ved et specifikt indhold (også uden, at læringssporene nødvendigvis realiseres i undervisning).
  • i lokale udviklingsforløb, hvor der eksperimenteres med undervisning, der er baseret på et læringsspor.
  • i brobyggende samarbejde mellem undervisere i grundskolen, på gymnasier og på erhvervsuddannelser.
  • i den daglige undervisning som inspiration for den enkelte lærer.
  • i forsknings- og udviklingsprojekter, hvor lærere kan få støtte og ledelsesmæssig opbakning til at samarbejde om anvendelse og videreudvikling af læringssporene.   

I anvendelsen af læringssporene er det som nævnt meget vigtigt, at de ikke opfattes som statiske, men som konstruktioner man kan justere, videreudvikle og/eller supplere.