Formålet med ph.d.en er:
Det første formål opnås gennem gentagen udvikling og afprøvning af opgavedesigns, som derved skaber datagrundlag for udvikling af teori som besvarelse af andet formål, der igen giver indsigt i første formål. Derved skabes der metodisk et cyklisk samspil mellem de to formål, en tilgang som er kendetegnende designbaseret forskning.
Desuden er projektet tillagt et networking of theories tilgang, hvor der skabes forbindelser mellem eksisterende teori frem for udvikling af ny teori. Konkret koordineres elementer fra Instrument teorien (Drijvers et al. 2013) og Toulmins argumentationsmodel (Toulmin, 2003), der tilsammen udgør et analyseredskab af elevers instrumenterede ræsonnementer.
Endvidere udvikles konkrete opgaveforløb med fokus på variable i additive og multiplikative strukturer, til anvendelse og videreudvikling i folkeskolens 7. klassetrin. Opgaverne forsøger at udnytte de potentialer, der er iboende et værktøj som GeoGebra, navnligt de forskellige typer af repræsentationer.
Fem 7. klasser på to folkeskoler