Networking the KOM-framework and well-established theoretical constructs to activate students reasoning competency through GeoGebra practices in secondary schools

PH.D. I GANG: Færdig i 2023
FORFATTER: Rikke Maagaard Gregersen

Kort beskrivelse

Formålet med ph.d.en er:

  1. At skabe indblik i hvordan GeoGebra kan aktiverer elevers ræsonnementskompetence med særlig fokus på uformelle ræsonnements processer.
  2. At udvikle og forbinde eksisterende teorier til at skabe indblik i elevers ræsonnementskompetence ved brugen af digitale værktøjer. 

Det første formål opnås gennem gentagen udvikling og afprøvning af opgavedesigns, som derved skaber datagrundlag for udvikling af teori som besvarelse af andet formål, der igen giver indsigt i første formål. Derved skabes der metodisk et cyklisk samspil mellem de to formål, en tilgang som er kendetegnende designbaseret forskning. 

Desuden er projektet tillagt et networking of theories tilgang, hvor der skabes forbindelser mellem eksisterende teori frem for udvikling af ny teori. Konkret koordineres elementer fra Instrument teorien (Drijvers et al. 2013) og Toulmins argumentationsmodel (Toulmin, 2003), der tilsammen udgør et analyseredskab af elevers instrumenterede ræsonnementer. 

Endvidere udvikles konkrete opgaveforløb med fokus på variable i additive og multiplikative strukturer, til anvendelse og videreudvikling i folkeskolens 7. klassetrin. Opgaverne forsøger at udnytte de potentialer, der er iboende et værktøj som GeoGebra, navnligt de forskellige typer af repræsentationer.

 

Empiri

Fem 7. klasser på to folkeskoler

Referencer

  • Drijvers, P., Godino, J. D., Font, V., & Trouche, L. (2013, 2013/01/01). One episode, two lenses. Educational Studies in Mathematics, 82(1), 23-49. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9416-8
  • Toulmin, S. E. (2003). The uses of argument. Updated Edition. Cambridge University Press. (1958)