Projektet undersøgte om det er muligt at identificere og kategorisere de implicitte dele af matematikundervisning på det tertiære niveau.
Udgangspunktet var en karakteristik af universitetsundervisning med fokus på fremstillinger af matematik i en logisk og faglig økonomisk form ofte uden didaktiske prioriteringer. Karakteristikken var baseret på et litteraturstudie.
Projektets hypoteser var:
I projektet udvikledes et teoretisk begreb om faglige potentielle medlæringer med henblik på at indfange de implicitte dele, som var baseret på et litteraturstudie af relaterede begreber bl.a. tavs viden og klasserums-normer.
Begrebet blev operationaliseret i en medlærings-matrix med seks specifikke medlæringer og konkretiseret ift. det matematiske emne, differentialgeometri.
Data blev indsamlet fra tre forskellige undervisningssituationer:
Hovedkonklusionen er, at begrebet om faglige potentielle medlæring er brugbart til at identificere implicit kommunikation i universitetsundervisning af differentialgeometri. Dette bekræftede projektets hypoteser.
Indsamlet: Institut for matematiske fag på Aalborg Universitet