Aarhus Universitets logo
Der er masser af sjov matematik i børns nære hverdagsomgivelser. Det ser vi på i det nye tema om børns forståelse af former. Vi giver pædagoger inspiration til sammen med børnene at gå på skattejagt i former inde og ude, og gøre børns første oplevelse med matematikken både sjov og lærerig. Se mere under temaer for dagtilbud, hvordan leg med klodser, bolde, kasser og meget mere kan bruges til at styrke børns matematiske forståelse.
En del af NCUM's opgave er at samle og skabe overblik over matematikdidaktisk forskning i Danmark. I dag lanceres den første del af dette arbejde.
Giv god tid og lad eleverne få konkrete erfaringer med rationelle tal herunder brøker, og hvordan de adskiller sig fra de naturlige tal. Sådan lyder…
Ny phd om forskningsbaseret design af undervisning med dynamiske geometriprogrammer. Digitale teknologier som for eksempel GeoGebra har store…
Den nødvendige kulturændring i matematikundervisningen er krævende. Interview med ph.d.-studerende Maria Kirstine Østergaard.
Hvordan kan jeg, som matematiklærer, forankre og styrke elevers forståelse af lineære funktioner? Læs uddraget fra tidsskriftet MATEMATIK
Hovedresultaterne fra TIMSS 2019 viser, at de danske 4. klasses elever er gået 14 point tilbage i matematik siden...
Brugen af CAS kan gøre algebraundervisningen i udskolingen undersøgelsesbaseret for eleverne og løfte deres vidensniveau, viser ny forskning. Men det…
Side 3 af 4