Matematisk opmærksomhed handler om at kunne rette opmærksomhed mod matematikken i aktiviteter og fænomener. Matematik kan være indlejret overalt i hverdagslivet, men det bliver først matematik, når man har opmærksomhed rettet mod det matematiske. Find svar på, hvad matematik er, og hvorfor matematisk opmærksomhed er vigtigt at beskæftige sig med. Og læs om, hvordan kan man arbejde med matematisk opmærksomhed i dagtilbud.
Børns tidlige matematiske færdigheder og kompetencer er helt centrale for deres videre læring og succes i skoleforløbet. Den viden og de færdigheder, børnene bærer med sig ind i skolen, kan måles langt op i skolesystemet. (Kilde 1)
Det er vigtigt, at børnene får de bedst mulige betingelser for at udvikle deres matematiske opmærksomhed i 0- til 6-års alderen. (Kilde 2 og 3)
Danske udviklingsprojekter har vist, at et målrettet pædagogisk arbejde med fokus på børns tidlige sproglige og matematiske opmærksomhed på former, størrelser, mønstre og mængder har en positiv effekt på børnenes udvikling, og at dette kan spores i børnenes senere udvikling af fx læsefærdigheder og sproglige kompetencer i skolen. (Kilde 4 og 5)
Der er derfor god grund til at arbejde målrettet med matematisk opmærksomhed i dagtilbuddene.
Med dagtilbudsloven af 2017 blev matematisk opmærksomhed en del af de obligatoriske læreplaner i dagtilbud. I loven er matematisk opmærksomhed først og fremmest en del af læreplanstemaet 'Natur, udeliv og science'. I bekendtgørelsens (BEK nr. 968 af 28/06/2018) beskrivelse af 'Natur, udeliv og science' står der:
Der er ikke en klar definition af begrebet matematisk opmærksomhed, men det er vigtigt at bemærke, at det ikke er det samme som den matematik, børnene møder i skolen.
Rammerne for dette kan fx tage udgangspunkt i lege og aktiviteter organiseret omkring Bishops seks grundlæggende aktivitetsformer: lokalisering, design, tælling, måling, spil og forklaring. (Kilde 8)
til: DAGTILBUD
emne: Matematisk opmærksomhed
UDGIVET: 2021