Lines og Sabines aldre

Klippene herunder viser matematikvejleder Line Maj Møller og en 4. klasse på Stormarkskolen i en kort lektion, der bygger på opgaven ’Lines og Sabines aldre’. Line Maj Møller er matematikvejleder på Stormarkskolen, og hun underviser ikke i klassen til dagligt. Klassens og parallelklassens matematiklærere observerer undervisningen og ses også i nogle af klippene. Det er Jeanette Palka og Sabine Maj Amelung.

Før du ser klippene, kan det være en fordel at arbejde opgaven igennem. Se den i lektionsplanen.


1. Forberedelse til lektionen

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvordan ville I bruge forberedelsestiden, hvis I skulle undervise i 2.-4. klasse ud fra Lines lektionsplan?
 

2. Iscenesættelse

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

Lines mål med iscenesættelsen er at få alle elever til at forstå problemstillingen, til at vide hvad der forventes af dem i det efterfølgende arbejde og til at føle sig motiverede for dette arbejde.

  • Hvordan vil I vurdere elevernes muligheder for at opnå det, Line sigter på?

3. Selvstændig aktivitet

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvordan vil aktiviteten kunne tilpasses forskellige klassetrin?
 

4. Fælles afsluttende samtale

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvilke initiativer og handlinger bruger Line til at guide samtalen? Hvilke initiativer og handlinger ville I bruge?

5. Refleksioner efter lektionen

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvilke refleksioner sidder I tilbage med efter at have set klippene fra ’Lines og Sabines aldre’?

  • Overvej indhold, mål og arbejdsmåder i lektionen.


Del tema Print