Annes swimmingpool

Klippene herunder viser matematikvejleder Line Maj Møller og en 4. klasse på Stormarkskolen i en lektion, der bygger på opgaven ’Annes swimmingpool’. Line Maj Møller er matematikvejleder på Stormarkskolen, og hun underviser ikke i klassen til dagligt. Klassens og parallelklassens matematiklærere observerer undervisningen og ses også i nogle af klippene. Det er Jeanette Palka og Sabine Maj Amelung.

Før du ser klippene, kan det være en fordel at arbejde opgaven igennem. Se den i lektionsplanen.

1. Forberedelse til lektionen

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvordan ville I bruge forberedelsestiden, hvis I skulle undervise i 3.-6. klasse ud fra Lines lektionsplan?
 

2. Iscenesættelse

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

Lines mål med iscenesættelsen er at få alle elever til at forstå problemstillingen, til at vide hvad der forventes af dem i det efterfølgende arbejde og til at føle sig motiverede for dette arbejde.

  • Hvordan vil I vurdere elevernes muligheder for at opnå det, Line sigter på?

3. Støtte og udfordre elevarbejde

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvordan ville I støtte og/eller udfordre makkerpar 1, 2 og 3?

4. Fælles midtvejssamtale

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvilke(n) betydning kan midtvejssamtalen have for elevernes arbejde?

5. Fælles afsluttende samtale

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvilke initiativer og handlinger bruger Line til at guide samtalen? Hvilke initiativer og handlinger ville I bruge?
 

6. Refleksioner efter lektionen

TIL OVERVEJELSE I FAGTEAMET:

  • Hvilke refleksioner sidder I tilbage med efter at have set klippene fra ’Annes swimmingpool’?
  • Overvej indhold, mål og arbejdsmåder i lektionen.


Del tema Print