Som det er omtalt, er der kun en begrænset mængde forskning, som forholder sig til hensigtsmæssige undervisningstiltag over for talblinde elever. Typisk er forskningen knyttet til interventioner med en bred repræsentation af elever med svage matematikpræstationer. I diverse reviews peges der ofte på nedenstående punkter, som (måske) kan have læringseffekt også for de talblinde.
Direkte undervisning
Direkte undervisning er en evidensbaseret praksis, der angiver en ramme for at levere effektiv og systematisk undervisning. Det omfatter undervisningskomponenter såsom:
Heuristik (Læring af generelle løsningsstrategier)
En heuristik er en metode, der eksemplificerer generelt gældende løsningsstrategier. Undervisning i heuristik er, i modsætning til direkte undervisning, ikke problemspecifik. Heuristiske modeller kan bruges til generelt at organisere information og løse en række matematiske problemer
Brug af visuelle repræsentationer
Anvend visuelle repræsentationer (tegninger, grafiske repræsentationer) herunder også it-virtuelle repræsentationer i undervisningen til at forklare og afklare problemer samt hjælpe eleverne til at forstå og forenkle problemer.
Elevens sprogliggørelse
Sæt fokus på, at eleverne verbaliserer og tænker trinene i en arbejdsproces højt herunder deres beslutninger og løsninger, fordi det giver eleverne mulighed for at dele deres matematiske tænkning og forståelse.
Brug af varierede eksempler
Målet er at vælge en række af flere eksempler på en problemtype. Den underliggende hensigt er at udsætte eleverne for mange af de mulige variationer og samtidig fremhæve de fælles, men kritiske træk ved tilsyneladende uensartede problemer.
Løbende feedback
At planlægge og gennemføre løbende formativ evaluering af elevernes niveau kan hjælpe med at følge elevernes fremskridt samt målrette en undervisning, som imødekommer de enkelte elevers behov.
Kammeratskabslæring
Generelt viser forskning, at brugen af jævnaldrende til at give feedback og støtte forbedrer præstationerne for elever i matematikvanskeligheder herunder deres problemløsningsevner. Der udover er det en stor fordel at have en partner til rådighed til at give øjeblikkelig feedback.
Et motiverende undervisningsmiljø fremmer et højt læringsniveau blandt alle elever, bl.a. gennem at øge elevers selvtillid og viljestyrke. Desværre har mange elever med matematiske indlæringsvanskeligheder (især ældre elever) oplevet svigt og besvær mange gange, hvilket kan få nogle af dem til at undgå at deltage i undervisning og indsatser. Et motiverende undervisningsmiljø kan involvere håndgribelige belønninger fx klistermærker, præmier og immaterielle motivatorer og forstærkninger, såsom fx motiverende udsagn og positiv feedback.
De følgende punkter skal ses som hypoteser. Formodede tiltag som er vokset ud af vore mange-årige erfaring med formodede talblinde elever, samtaler med vejledere og lærere samt diverse udviklingsprojekter. Vi kan ikke påstå forskningsmæssigt belæg for punkterne, men ud fra de cases, vi har kendskab til, kunne punkterne indikere nogle veje at gå:
Fra møde 25. juni 2020 (Kilde 1) i ekspertpanel fremkom følgende hypoteser om læreradfærd. Det antages, at have positiv betydning for eleven at læreren:
til: GRUNDSKOLE
emne: TALBLINDHED
UDGIVET: 2023