Ministersvar og NCUMs modsvar


Nu har Børne- og undervisningsminister Matthias Tesfaye, givet svar på, hvorfor NCUMs vigtige virksomhed beskæres så drastisk, som der lægges op til i finanslovsforslaget. Læs minister- og NCUMs modsvar her:

Børne- og undervisningsminister Matthias Tesfaye skriver:

”Der er ingen tvivl om, at der er behov for, at vi styrker matematik i folkeskolen. Derfor var det også uholdbart, at NCUMs bevilling stod til helt at forsvinde fra årsskiftet. Med regeringens forslag til næste års finanslov vil vi blive ved med at understøtte NCUM’s arbejde med 2 mio. kr. årligt frem til 2028. Derudover har vi valgt at sætte ind flere steder for at sikre mere støtte til de elever, der er mest udfordrede i matematik. Blandt andet har vi afsat 500 mio. kr. årligt til indsatser målrettet de fagligt mest udfordrede elever i matematik og dansk, og 40 millioner kroner til at efteruddanne læse- og matematikvejledere i de kommuner, hvor der er mest brug for det. Og så er vi i gang med at lave nye læreplaner, der skal give bedre mulighed for fordybelse i kernestoffet i alle fag, også i matematik.”

NCUMs modsvar fra centerleder Morten Blomhøj:

Kære børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye

Tak for dit svar angående den drastiske beskæring af NCUMs bevilling. Vi deler din bekymring om behovet for at styrke matematikundervisningen i folkeskolen og særligt indsatsen for de mest udfordrede elever. Men vi må desværre påpege, at den foreslåede bevillingsreduktion fra 5 til 2 mio. kr. årligt ikke alene underminerer NCUMs arbejde – den står også i skarp modsætning til de mål, du selv fremhæver.

En reduktion, der strider mod langsigtet udvikling

Som du nævner, har regeringen valgt at fortsætte med at understøtte NCUMs arbejde, men en reduktion af vores grundbevilling fra 5 til 2 mio. kr. pr. år gør det umuligt for os at videreføre de nationale indsatser, som er essentielle for at forbedre matematikundervisningen på alle niveauer. At reducere NCUMs bevilling på et tidspunkt, hvor vi netop har etableret et velfungerende og anerkendt nationalt center, virker kortsigtet og uovervejet. Vi har på blot fem år opbygget et samarbejde med faglige miljøer over hele landet og udviklet ressourcer og netværk, der er særdeles påskønnet af lærere og pædagoger. Det er ganske uhensigtsmæssigt at reducere finansieringen til NCUM, der skaber grundlag for forskningsbaseret udvikling af matematikundervisning og pædagogisk praksis.

Behov for at forebygge og ikke kun afhjælpe læringsvanskeligheder i matematik

Vi anerkender regeringens afsatte 500 mio. kr. til indsatser målrettet udsatte elever i matematik og dansk. Men at bruge denne indsats som argument for at reducere NCUMs bevilling giver ikke mening. NCUMs arbejde er netop fokuseret på at sikre, at alle elever, også de mest udsatte, modtager kvalitetsundervisning baseret på forskning. At skære i vores bevilling reducerer mulighederne for en videnskabeligt funderet og sammenhængende indsats, som kan forebygge og afhjælpe læringsvanskeligheder i matematik i overensstemmelse med regeringens ønsker.

Regeringen har afsat 500 mio. kr. til indsatser målrettet særligt udsatte elever i dansk og matematik i grundskolen. Det forhold kan ikke begrunde reduktionen i NCUMs grundbevilling. For det første er der behov for NCUM til at kvalificere indsatsen over for elever i matematikvanskeligheder. For andet er der en række andre påtrængende udfordringer i dagtilbud og ungdomsuddannelser, som ikke adresseres med regeringens forslag, og som NCUM får sværere ved at løfte med den foreslåede besparelse.      

Manglende midler til implementering af forskningsbaserede indsatser

Vi vil gerne minde om, at det er Børne- og Undervisningsministeriet, der har bedt NCUM om at udvikle et forskningsbaseret grundlag for at styrke undervisningen i tal og algebra på tværs af skolesystemet. Dette grundlag er nu klar til implementering, men uden tilstrækkelig bevilling vil vi ikke kunne realisere denne indsats. Det er en indlysende paradoksal situation, hvor den viden, der er udviklet for at styrke undervisningen, ikke kan blive bragt i spil til gavn for elever og lærere.

Konsekvenser for fondsstøtte og fremtidige indsatser

Endelig vil vi understrege, at reduktionen i bevillingen ikke kun påvirker NCUM direkte, men også skader vores muligheder for at tiltrække nødvendig fondsstøtte til nationale indsatser. Konkret er vi i god proces med tre fonde om et nationalt projekt med fokus på elever i matematikvanskeligheder. I den sammenhæng er tydelig opbakning til NCUM fra BUVM af stor betydning. Manglende opbakning fra regeringen skaber usikkerhed hos fondene og hæmmer den videre forskningsbaserede udvikling af matematikundervisningen.

Opfordring

Vi opfordrer derfor indtrængende til, at du og regeringen revurderer beslutningen om at reducere NCUMs bevilling. Matematikundervisningen er et vigtigt område for børn og unges uddannelse og samfundets fremtid. Det aktuelle finanslovsforslag er udtryk for et brud med den nationale indsats, der begyndte med etablering af NCUM efter initiativ fra et samlet matematisk miljø i Danmark og med bred politisk opbakning. Der er brug for langsigtet og stabil støtte, så NCUM kan opretholde og videreudvikle netværksarbejdet og den faglige formidling målrettet pædagoger og lærere i hele uddannelsessystemet.      

Vi står naturligvis til rådighed for yderligere dialog og ser frem til at samarbejde om at sikre de bedst mulige vilkår for en stærk og forskningsbaseret udvikling af matematikundervisningen i Danmark.

Med venlig hilsen
Morten Blomhøj