En voldsom beskæring af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning, NCUM, vil svække nødvendig støtte til pædagoger og matematiklærere i hele systemet til skade for elevers udbytte af matematikundervisningen.
Konkret betyder den foreslåede nedskæring en reduktion af NCUMs budget fra fem til to millioner kroner per år. ”Det er stærkt bekymrende og skadeligt for det enestående samarbejde om udvikling af matematikundervisning, som NCUM står for, og det vil i sidste ende gå ud over mulighederne for at styrke arbejdet med matematisk opmærksomhed i dagtilbud og for at forbedre elevernes udbytte af matematikundervisningen”, siger centerleder Morten Blomhøj med en opfordring til regeringen om at finde ekstra midler til udvikling af matematikundervisning.
Alt for mange børn og unge får for ringe udbytte af matematikundervisning. Det gælder i grundskole, erhvervsuddannelse og gymnasium. Det har alvorlige konsekvenser på det personlige plan i forhold til uddannelse og jobmuligheder - og for samfundet generelt: ”PISA-undersøgelserne, TIMMS-rapporten og resultater fra folkeskolens prøver efter 9. klasse viser, at elevers udbytte af undervisningen er alt for lavt og faldende. Samtidig viser Egmontrapporten fra 2023 og tidligere rapporter, at mange danske elever oplever magtesløshed over for faget og direkte ”matematikangst”. Det er dybt problematisk, at regeringen ikke tager udfordringerne mere alvorligt”, siger Jacob Bahn, der er vicecenterleder i NCUM. Han peger derimod på, at investering i udvikling af matematikundervisning er helt nødvendig. Forskning viser, at det er en af de bedste investeringer, vi som samfund kan gøre os, fremhæver han.
Nødvendig støtte til pædagoger og lærere
Netop støtte til landets pædagoger og lærere er kernen i NCUMs virksomhed. Derfor formidler centeret forskning til brug for udvikling af praksis og skaber fora for samarbejde. Det sker gennem læringsportalen www.matematikdidaktik.dk, faglige netværk og konferencer samt udviklings- og forskningsprojekter.
”Pædagoger og lærere gør alt, hvad de kan, og de vil hellere end gerne udvikle deres praksis. Men de har brug for støtte i form af viden, værktøjer og fagligt samarbejde. Med de aktuelle udfordringer i matematikundervisningen er der derfor i højeste grad brug for NCUMs virksomhed. Og det virker derfor absurd at skrue ned, når der i stedet burde skrues op for indsatsen”, siger Jacob Bahn.
Det er centerleder Morten Blomhøj enig i. Han påpeger, at det i sidste ende er eleverne, der svigtes: ”Et utilstrækkeligt udbytte af matematikundervisningen får alvorlige konsekvenser for eleverne. Det gælder for den enkeltes vej gennem uddannelsessystemet, i forhold til trivsel, livs- og jobmuligheder og for samfundet, som mister demokratiske, arbejdsmæssige og økonomiske ressourcer".
NCUM opfordrer regeringen til at videreføre centerets nuværende grundbevilling.
(blomhoej@edu.au.dk, 21560754)
(bahn@edu.au.dk, 51447772)