Lærere, pædagoger og forældre kan hjælpe børn med matematikangst med aktiviteter og ekstra opmærksomhed. Se de eksempler, som forskningen beskæftiger sig med.
Der er desværre ikke en universel metode, som kan forhindre børn i at udvikle matematikangst. Eftersom årsagerne til angsten og børns forudsætninger er forskellige, vil indsatserne også være det.
I førskolealderen og det tidlige skoleforløb er det vigtigt at være opmærksom på børn, der viser tegn på vanskeligheder i forhold til basal talforståelse, rumlighed og det at kunne bestemme antallet i en mængde på op til fire uden at tælle (subitizing). Disse børn vil have højere risiko for at udvikle matematikangst, hvis de i begyndelsen af skolegangen oplever nederlag eller andre ubehagelige episoder i forbindelse med matematik. Sådanne negative oplevelser kan følge elever resten af deres skolegang og med tiden udvikle sig til matematikangst. Er skaden først sket, kan angsten endda ende med at blive selvforstærkende. (Kilde 1)
Det kan være yderst vanskeligt at behandle matematikangst, men der findes inden for forskningen nogle forslag:
til: PÆDAGOGER, LÆRERE og FORÆLDRE
emne: MATEMATIKANGST
UDGIVET: 2021