Matematikundervisningen i Danmark får et nyt vidensunivers

 

PRESSEMEDDELELSE d. 5.3.21 

Med lanceringen af matematikdidaktik.dk sætter NCUM nu handling bag målene om at skabe en engagerende, ambitiøs og tidssvarende matematikundervisning i Danmark. Lanceringen af sitet er det første skridt i en langsigtet plan for at etablere en digital platform for forskningsbaseret viden om matematikundervisning til pædagoger og lærere.

Matematikdidaktik.dk er første skridt på vejen

Foreløbigt består platformen af et website med matematikdidaktiske og faglige temaer. I første omgang med seks temaer om bl.a. algebra i indskolingen, test og kortlægning af elever i erhvervsskoler og undersøgelsesbaserede tilgange i gymnasier.

Det vores mål at, vores formidling skaber rum for refleksion og lyst til afprøvning af nye tilgange i egen undervisning.

Målet er ikke, at give lærere opskrifter til konkret undervisning, men i stedet at give grundlag for refleksion over matematikundervisning og inspiration til udvikling af praksis. “Didaktisk forskning viser, at refleksion over egen praksis og afprøvning af nye tilgange støttet af kollegialt samarbejde er fremmende for udvikling af praksis. Derfor er det vores mål at, vores formidling skaber rum for refleksion og lyst til afprøvning af nye tilgange i egen undervisning,” siger Morten Blomhøj, leder af NCUM.

Et tæt samarbejde mellem forskere og undervisere

NCUM har som nationalt center for udvikling af matematikundervisning den vigtige opgave at styrke netværkene i de matematikdidaktiske miljøer. Derfor udvikles temaer og viden i tæt samarbejde mellem forskere, matematikdidaktikere, lærere og pædagoger. Det betyder at forskningsbaseret viden altid forankres i praksis, og at praktikere altid har været med i både udvælgelse af emner og udvikling af formidlingen.

Næste skridt bliver at udarbejde temaer om f.eks. epidemimatematik, matematisk modellering, positionssystemet og tidlig matematisk opmærksomhed. Og samtidig at videreudvikle den digitale platform med video, podcast og andre formater, der tilføjer nye aspekter og gør viden tilgængelig på flere måder.

Særligt fokus på de små børn

Matematik er ikke alene et fag i skolen. Matematik er også et sprog, der sætter os i stand til at arbejde med andre fag og deltage aktivt i et moderne demokrati. En tidssvarende matematikundervisning skal være afstemt med det samfund, som børn og unge er og skal være medborgere i.

”Den demokratiske udvikling i samfundets udvikling kræver, at befolkningen i almindelighed kan forstå og tage aktiv og kritisk del i debatter, der involverer brug af matematik. Klimaproblematikken og COVID-19 pandemien er markante og aktuelle eksempler,” supplerer­ Morten Blomhøj.

Den demokratiske udvikling i samfundet udvikling kræver, at befolkningen i almindelighed kan forstå og tage aktiv og kritisk del i debatter, der involverer brug af matematik.

Derfor har NCUM også særligt fokus på tidlig matematisk opmærksomhed. På matematikdidaktik.dk vil der være et særligt område for pædagoger i dagtilbud. I forbindelse med lanceringen af et tema om ’At tælle’, sættes fokus den udvikling små børn gennemgår, når de begynder at tælle.

Temaet om tælling og de kommende temaer på matematikdidaktik.dk skal give pædagoger inspiration til, hvordan man kan gribe barnets spørgsmål og undring omkring matematiske sammenhænge og fænomener. Og få idéer til, hvordan man kan opmuntre børn til at følge deres nysgerrighed. Og hvordan man med en undersøgende og legende tilgang kan give børnene mulighed for at gøre deres egne erfaringer med at systematisere og kategorisere, undersøge forhold mellem årsag og virkning samt eksperimentere med antal, rum og form. ”I Norge har matematisk opmærksomhed indgået i læreplanen for dagtilbud og i pædagoguddannelsen de seneste 25 år, og norsk forskning viser stor effekt af dette fokus på børns matematiske opmærksomhed før skolestart” siger Charlotte Krog Skott, viceleder for NCUM.                

Norsk forskning viser stor effekt af fokus på børns matematiske opmærksomhed før skolestart.

Flere timer i matematik gør det ikke

TIMMS-undersøgelsen 2020 peger på betydeligt fald i dygtigheden blandt danske 4.-klasseelever i matematik.

Når dygtigheden i matematik falder, så påvirkes hele uddannelsessystemet og også i relaterede fag.

Og undersøgelsen peger på, at eleverne ikke nødvendigvis udvikler deres matematiske kompetencer fordi de modtager flere timer i matematik. Tendenserne, der beskrives i TIMMS, støttes af andre tilsvarende internationale undersøgelser.

Den enkelte lærer skal håndtere udfordringer på mange fronter, både i forhold til børn med vanskeligheder, i forhold til IT og teknologi i undervisningen, i forhold til progression og overgange mellem uddannelsestrin og ikke mindst i forhold til tværfaglighed.

Vores viden om matematikundervisning udvikler sig hele tiden og viden om dette opsamles på skoler, uddannelser og i de danske matematikfaglige og matematikdidaktiske miljøer.

Målet med NCUM er at samle indsatsen og sikre at afprøvede resultater fra praksis og forskning formidles til praktikere, at eksisterende netværk understøttes og at nye etableres og ikke mindst at nye projekter iværksættes. I projekterne skal der løbende indsamles ny viden om, hvordan matematikundervisningen bliver både engagerende, ambitiøs og tidssvarende. ”Det handler om at udvikle en kultur, hvor vi samarbejder om at udvikle matematikundervisning i forhold til den viden, der allerede er, og de nye udfordringer, der kommer til” siger Charlotte Krog Skott.


Kontaktpersoner i NCUM

  • Centerleder: Morten Blomhøj, Professor DPU, blomhoej@edu.au.dk

  • Vicecenterleder: Jacob Bahn, bahn@edu.au.dk

  • Formand for centrets styregruppe: Jacob Harder, dekan KP, jhar@kp.dk

matematikdidaktik.dk