Klima og handlingsmuligheder

Klimaråd til undervisningssektoren

I debatten KliMATEMATIK samlede debatdeltagerne i fællesskab en række handleråd til, hvordan klimabekymringer efter deres mening skal tackles i undervisningssystemet.

  1. Klimaet påvirker os alle – også følelsesmæssigt. Følelserne er sunde reaktioner på en usund verden og helt naturlige. Bred det budskab til børn og unge.
  2. Tal med børn og unge om, hvad de særligt fæstner sig ved og bliver bekymrede for ift. klima – hvilken information og hvorfra de får den.
  3. Skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner kan være handlerum for aktivt at arbejde med børn og unges klimabekymringer. 
  4. Fag som fx matematik og naturvidenskab bør integrere klima som en del af pensum. Det giver børn og unge mulighed for at undersøge, hvad der er fakta, og hvad der er forestillinger.
  5. Fagteamsnakke og fælles fokus på uddannelsesinstitutioner er nødvendige: Diskuter om man på egen skole/ungdomsuddannelse er organiserede til at håndtere komplekse problemstillinger som klimabekymringer, og hvad uddannelsesinstitutionerne og egne lærerteams selv kan gøre – her også, hvad der er brug for hjælp/rådgivning til.
  6. Viden og naturvidenskabelige værktøjer og metoder kan give faktuelle data, der kan handles konkret på.
  7. Start i det små og allerede tidligt i indskoling med at udforske, undersøge og forstå klima-spørgsmål.
  8. Handling og handlekompetencer styrker børn og unges oplevelse af at ’gøre noget’ og dermed også mindske risiko for klimaangst og -apati.
  9. Klimabekymringer og klimahandlinger kan tages op i mange fag og med forskellige vinkler. Tænk i tværfaglige og længerevarende projektforløb.
  10. At løfte i flok og sociale fællesskaber styrker trivsel. Tænk derfor i også at inddrage lokalsamfund, politikere og virksomheder i klimaanliggender.