Der er ingen ende på arten og mængden af eksempler på modelleringssituationer, som kan illustrere de grundlæggende begreber og processer. Der er heller ingen ende på variationen af forbindelser og samspil mellem ekstra-matematiske domæner og matematiske domæner. I nogle tilfælde er der tale om en høj grad af matematisk kompleksitet og sofistikation, i andre er de matematiske teknikaliteter endog meget beskedne. Vi vil her præsentere et eksempel af den sidste type, hvor hele modelleringsprocessen er meget tydelig.
Opgaveformulering: Hvor høj er bygningen i forgrunden af billedet?
Opgaven handler om at bestemme højden på bygningen ved at gennemføre en modelleringsproces baseret på analyse af fotoet og realkendskab til fx højden af mennesker, bygningsetager eller bygningselementer. Der er flere forskellige rimelige modelleringsveje.
Der er tale om en modelleringsopgave, hvor man på elementær vis kommer hele vejen rundt i modelleringscyklussen. Opgaven har været stillet til mange hundrede danske gymnasieelever på STX, HHX, HTX, EUX og HF. Ud af ca. 300 blandede gymnasieelever svarede ca. 45% utilfredsstillende på denne opgave. (Kilde 1)
Modellering baseret på skalering af nøgleobjekter i billedet omfatter alle de forskellige processer i modelleringscyklussen:
Det er også muligt at gennemføre en modellering baseret på realkendskab til etagehøjder og -dæk i bygninger.
til: GYMNASIER
emne: MATEMATISK MODELLERING
UDGIVET: 2021