"Det er en firkant, fordi den ligner en dør," siger Lukas om den røde form, men om den blå form fortæller Lukas: "Det er ikke en rigtig firkant, for den går skævt ned."
Forskning viser, at børn i børnehavealderen begynder at genkende og sætte ord på kendetegn ved former, men at deres forestillinger ofte er få og deres beskrivelser ufuldstændige. Børn kan fx finde på at sige som Lukas om en firkant, at: "Det er en firkant, fordi den ser ud som en dør". Mange børn genkender (dele af) former på måder, som ikke nødvendigvis er 'matematiske'. De første former, børn lærer at genkende og navngive, er cirkler, firkanter (kvadrater og rektangler) og trekanter. Allerede fra børnene er helt små foretrækker de ofte symmetriske figurer som dem herunder:
Cirklen er den nemmeste form at genkende for børn, fordi det kun er størrelsen, der kan variere - formen er den samme. De fleste børnehavebørn kan genkende og beskrive formen som 'rund'. Mange kan også genkende kvadrater, mens det er sværere for dem med trekanter og rektangler, som kan se ud på mange forskellige måder. (Kilde 1)
Børn danner indre billeder af former ud fra det, de ser og erfarer. Allerede ved 6-års-alderen har børn et stabilt, men begrænset, indre billede af flere geometriske former. Forskning peger derfor på 3 - 6 års-alderen som en vigtig periode i børns liv til at lære om geometriske forme. (Kilde 2)
En vigtig del af arbejdet med matematisk opmærksomhed i dagtilbud er at fokusere på forskellige former, som børnene møder som en naturlig del af deres hverdag.
Små børns indre billeder af former kan være ret fastlåste. Børn kan have svært ved at genkende former, hvis de er drejet og vender på en anden måde, end de er vant til at se dem. Et 4-årigt barn kan fx finde på at sige om den grønne trekant: "Det er ikke en trekant, for den vender på hovedet." Nogle kan også finde på at sige om den røde firkant, at: "Det er en trekant," eller: "Den ser trekantet ud."
Mange små børn vil kun genkende en trekant, hvis den, som den blå trekant, er ligebenet og vender "med spidsen opad". Sådanne 'proto-typer' kan dominere deres tænkning. Hvis børn ikke får erfaringer med en variation af former, begrænses deres geometriske tænkning, så de får fastlåste forestillinger om former. For at støtte børn i at udvikle deres billeder af, hvad der kendetegner forskellige former, skal de have mulighed for at gøre sig erfaringer med mange forskellige typer af former, der vender på forskellige måder. (Kilde 1)
Det er vigtigt, at børn både ser eksempler og ikke-eksempler på formerne, og at de ser formerne drejet i forskellige positioner, så fx en af trekantens sider ikke altid er parallel med en side på papiret. Børnene kan sammenligne formerne og fokusere deres opmærksomhed på de afgørende kendetegn. Det er desuden vigtigt at opfordre børn til at beskrive former, så de udvikler deres sprog.
Det følgende skema er en oversigt over, hvordan børns forståelse af todimensionelle og tredimensionelle former typisk udvikler sig ifølge. (Kilde 1)
Sammenligner og udpeger ens former.
Kan fx se, om husene på en tegning af to huse er ens eller forskellige.
Sammenligner og udpeger former, der har samme størrelse og vender på samme måde.
Sammenligner og udpeger former, der har forskellige størrelser.
Sammenligner og udpeger former, der vender forskelligt.
Genkender typiske former som en cirkel og et kvadrat, evt. også en trekant.
Rører ved, sanser og flytter former.
Sammenligner og udpeger en større variation af former, der har samme størrelse og vender på samme måde.
Sammenligner og udpeger en større variation af former, der har forskellige størrelser og vender på forskellige måder.
Sammenligner og udpeger sammensatte former.
Genkender nogle 'proto-typer' som fx en kugle og en kube uden nødvendigvis at kende deres navne. Bruger evt. ord knyttet til todimensionelle former.
Genkender nogle mindre 'typiske’ kvadrater og nogle trekanter, samt evt. rektangler.
Bygger former.
Genkender rektangler i forskellige størrelser, former og retninger.
Identificerer nogle former ud fra geometriske egenskaber.
Genkender flere forskellige former.
Det følgende er forslag til aktiviteter, der støtter børn i at udvikle forståelse af former.
til: DAGTILBUD
emne: BØRNS FORSTÅELSE AF FORMERUDGIVET: 2022
1. Clements, D. & Sarama, J. (2021): Learning and Teaching Early Math. Routledge.
2. Clements, D., m.fl. (2018): Teaching and learning Geometry: Early foundations. I: Quadrante, Vol. XXVIIm No. 2, 2018.
3. Clements, D., m.fl. (2018): Teaching and learning Geometry: Early foundations. I: Quadrante, Vol. XXVIIm No. 2, 2018., Clements, D. (2020): Exploring Geometry With Young Children. Lokaliseret 7/12-20 på https://www.scholastic.com/teachers/articles/17-18/exploring-geometry-young-children/, Clements, D. & Sarama, J. (2021): Learning and Teaching Early Math. Routledge.