NCUMs årskonference 2023 om matematikvanskeligheder

Matematikvanskeligheder var omdrejningspunkt for NCUMs årskonference 2023, som løb af stablen d. 22.nov. 2023 på DPU. Bag konferencen stod Den nordiske komite NORSMA, foreningen DANSMA og NCUM. Årskonferencen varmede op til den 11. nordiske forsknings- og udviklingskonference, NORSMA 11, som blev afholdt de to efterfølgende dage på DPU.


Hvad gør vi ved børn og unge i matematikvanskeligheder?

Festsalen på DPU var fyldt til randen med deltagere fra dagtilbud til og med ungdomsuddannelser, som alle var kommet for at blive klogere på den nyeste forskning inden for matematikvanskeligheder.  Her var både oplæg fra internationale og danske forskere og mulighed for deltagelse i workshops, som hver især belyste forskellige aspekter knyttet til matematikvanskeligheder.

Dagen begyndte med velkomst fra NCUMs centerleder Morten Blomhøj. Herefter overtog Marie-Pascale Noël, Professor, Psychological Sciences Research Institute, University of Louvain, Belgium, scenen og fortalte om vigtige sammenhænge mellem forskning og praksis i arbejdet med børn og unge i matematikvanskeligheder for at forbedre undervisning og læring.

Derefter var det tid til at besøge otte forskellige workshops, som deltagerne på forhånd havde meldt sig til, og som gav mulighed for at dykke ned i forskellige områder relateret til matematikvanskeligheder.

Og der var tilfredshed at spore blandt konferencedeltagerne - både med plenumoplæg og arbejdet i de forskellige workshops. Her blandt andre fra matematiklærer- og vejleder Astrid Johansen: 

Jeg havde meldt mig til denne her dag, fordi jeg så et program, som var inspirerende. Een ting er, at det er rart at komme ud og få noget inspiration, man ikke bare skal læse sig til, men også at tage med hjem til kolleger og skolen generelt, så vi kan få løftet nogen elever i matematikvanskeligheder. Jeg var til en workshop, hvor to vejledere fra Helsingør har kørt et kæmpe stort projekt om at sætte talforståelse på dagsordenen for at se, om det kan rykke ved elever med matematikvanskeligheder senere hen. Så de har lavet en indsats helt fra indskoling og en klar plan for, hvordan de skal køre undervisningen helt op til 6. klasse, men er også i udskolingen. Og her var mange helt konkrete materialer og øvelser, som jeg kan tage med hjem og faktisk sætte i gang allerede i morgen.”

Også matematikvejleder Michelle Danielsen fra Frederikssund Kommune var begejstret for dagens program og udbytte: ” Jeg er kommet her i dag for at få kombinationen af at komme hjem med noget, som er meget konkret, og som jeg kan gå ud at gøre i morgen og så at få nye perspektiver på noget og høre den nye forskning. Særligt det internationale islæt, synes jeg, er ret fedt at få mulighed for at få."

Det var workshoppen om brug af konkrete undervisningsmaterialer, som Michelle Danielsen havde tilmeldt sig. Og det var der en særlig grund til:

 ”I indskolingen bruger man typisk konkrete materialer, så det var inspirerende at høre, hvordan man også kan bruge det på mellemtrinnet og op i udskolingen, og hvordan det kan pege videre ud. At man kan bruge konkrete materialer på en måde, så det ikke blot er nogle aktiviteter, vi skal have for at gøre noget anderledes eller få bevægelse ind i undervisningen, men hvor vi faktisk bruger det for at understøtte denne her begrebsverden, som eleverne er i gang med at udvikle.”

Ny viden var også det, der havde fået matematiklærer og vejleder i udskolingen, Søren Lorenzen fra Kongeskærsskolen på Bornholm til at tage turen til Emdrup for at deltage i NCUMs årskonference 2023:

"Vi kan godt blive lidt isolerede herude i Østersøen, hvor der ikke er så naturlige tilgange til at få al mulig ny viden, så vi har brug for nogle gange at komme ud og lige høre, hvad foregår ude i den store verden.” Og udbyttet var da også turen værd, mente Søren Lolenzen, som havde følgende at sige efter to timers deltagelse i workshoparbejde: ”Jeg fik input og nye måder at tænke på i forhold til, hvordan man skal bruge vejledning til at agere i forhold til de lærere, som har brug for hjælp i deres undervisning særligt i forhold til dyskalkuli og også matematikvanskeligheder bredere forstået, for der er store problemer for nogen med at få løst de ting i timerne."

Dagens sidste punkt udgjordes af plenumoplæg fra Anita Lopez-Pedersen, førsteemanuensis fra Instituttet for specialpædagogik, Oslo Universitet. Hun gav konferencedeltagerne viden om, hvordan man kan sikre, at en særlig indsats for elever med matematikvanskeligheder har effekt på langt sigt.

Se de fulde plenumoplæg fra dagen og hør om andre konferencedeltageres oplevelse af NCUMs årskonference nedenfor.   

NCUM takker oplægsholdere og konferencedeltagere for en fælles lærerig dag og ser frem til at slå dørene op til NCUMs årskonference 2024! 

Se indhold af workshops her

Workshop 1 målrettet dagtilbud v/ lektor Pernille Sunde og lektor Mette Bjerre – Begynder matematikvanskeligheder i børnehaven?

Her var fokus på tidligere tegn på matematikvanskeligheder, hvad tidlig matematik har af betydning senere i livet samt redskaber til at styrke børns matematisk opmærksomhed.

Workshop 2 målrettet mellemtrinet i grundskolen v/ lektor Pernille Ladegaard Pedersen og matematikvejleder Mette Lykke Krogh handlede om bøvl med brøker.

Workshoppen tog afsæt i elevvanskeligheder ved at forstå brøker og regne med dem. Vanskeligheder, der kan føres tilbage i stoffet, hvor eleverne skal udvide deres talforståelse til også at indeholde de rationale tal (decimaltal, brøker og procent). På workshoppen blev der arbejdet med forskellige grundforståelser af brøker gennem forskellige eksempler på elevaktiviteter.

Workshop 3 målrettet udskolingen i grundskolen v/ konsulent May-Else Nohr, utdanningsetaten, konsulent Terje Engh Wiig, utdanningsetaten, rektor Christine Nybø Brattenborg, Stasjonsfjellet skole i Oslo fokuserede på motiverende matematik.

Med afsæt i erfaringer fra et treårigt forskningsprojekt fra Oslo Universitet, indførte oplægsholdere deltagerne i, hvordan man kan undervise med rige opgaver, visualiseringer og kommunikation, så elever i matematikvanskeligheder i udskolingen bliver motiverede og forstår matematikken. Her afprøvede deltagerne nogle principper, værktøjer og eksempler fra det treårige forskningsprojekt ”Program for bedre gjennomføring”.

Workshop 4 målrettet indskolingen og mellemtrinet i grundskolen v/ matematikvejleder Dorthe Riedel og skolekonsulent Mette Thompson, Helsingør Kommune havde talforståelse i centrum.

Her blev der stillet skarpt på, at talforståelse er grundlæggende for at kunne bringe alle andre matematiske emner i spil. I Helsingør Kommune har man gennem en årrække sat talforståelsen på dagsordenen og har i den forbindelse udarbejdet en talforståelsestest. Workshoppen gav en kort indflyvning i, hvorfor talforståelsen er vigtig for elevernes videre udvikling, og hvordan testen kan anvendes.

Workshop 5 målrettet grundskolen v/ konsulent Pernille Pind gav ideer til konkrete materialer at arbejde med for at forebygge matematikvanskeligheder. At have matematik i hænderne kan nemlig give en rigere og mere nuanceret forståelse af matematikken for alle elever. I workshoppen blev der præsenteret teori, der belyser arbejdet med konkrete materialer og afprøvning af aktiviteter, som kan øge forståelsen for blandt andet ligninger, brøker og tekstopgaver.

Workshop 6 målrettet erhvervsskolelærere v/ professor emeritus Lena Lindenskov, DPU handlede det om knaster og muligheder for erhvervsskoleelever i matematikvanskeligheder. Her blev set på årsager til, at EUD-elever kan møde vanskeligheder i grundfags- og fagrettet matematik. Der blev også arbejdet med, hvordan man kan øge elevernes motivation, og hvordan man kan kvalificere deres matematiske færdigheder og forståelser.

Workshop 7 målrettet gymnasielærere v/ professor emeritus Mogens Niss, RUC og professor Morten Blomhøj, AU/NCUM handlede om matematikvanskeligheder hos gymnasieelever. Her blev rejst spørgsmål om, hvilke typiske matematikspecifikke læringsvanskeligheder eleverne har, og hvordan man som underviser kan overvinde eller modvirke vanskelighederne med fokus på tre temaer nemlig: begreber og begrebsdannelse, ræsonnement og bevisførelse, modeller og modellering.

Workshop 8, som var målrettet alle uddannelsesniveauer v/ lektor Bent Lindhardt og lærer Tannie Neumann havde fokus på, hvad vi gør for talblinde elever. Workshoppen tog udgangspunkt i et 2-årigt talblindeprojekt (TALRO projektet), som har involveret undervisning af fem talblinde mellemtrinselever fra fire skoler i Roskilde i perioden 2021 - 2023. Her blev fortalt om de fem cases, om resultaterne af projektet samt forskellige undervisningstiltag, som er udviklet gennem projektet for at hjælpe talblinde elever.