Nationalt Center for udvikling af matematikundervisning, NCUM, tager initiativ til dannelse af en gruppe af fageksperter, der skal hjælpe elever i matematikvanskeligheder og forebygge, at vanskelighederne opstår.
Læringsvanskeligheder i matematik kan udvikle sig til at være vedvarende og have alvorlige konsekvenser for den enkelte elevs trivsel og uddannelsesmuligheder. Når stadigt flere elever er udfordret i matematik, har det også en negativ betydning for den samfundsmæssige udvikling. Derfor er der grund til handling, lyder det fra NCUM, som nu tager initiativ til at danne en ekspertgruppe på området:
Ekspertgruppen skal videreudvikle forskningsbaserede forslag til indsatser til lærere, samle national og international forskningsviden og kortlægge praksiserfaring for at bidrage til indsatser for at hjælpe elever i læringsvanskeligheder i matematik. Tiltag, der er brug for til at vende udviklingen, og som kan understøtte de politiske ambitioner om at hjælpe elever i matematikvanskeligheder. Tidligere på ugen besluttede folkeskolens forligskreds på Christiansborg nemlig at sikre flere midler til blandt andet at styrke indsatsen for elever i matematikvanskeligheder. En vigtig og nødvendig prioritet, som forudsætter bredt samarbejde, fastslår Lena Lindenskov, som i mange år har forsket i matematikvanskeligheder, og som bliver en del af NCUMs nye ekspertgruppe på området:
I samarbejde med netværkskoordinator i NCUM, Bent Lindhardt har Lena Lindenskov for Børne- og Undervisningsministeriet bidraget med en screeningstest for talblindhed. NCUM er undervejs med at videreføre arbejdet for at afdække talblindhed og udvikle vejledning og materialer, der gøres tilgængelige for de lærere, som ønsker at benytte den som screeningstest på 4. klassetrin eller over for udvalgte elever, der vurderes til måske at være talblinde: