Læringsspor: At subtrahere flercifrede tal

Introduktion

Dette læringsspor sigter mod, at elever udvikler strategier til at subtrahere flercifrede tal. Sporet retter sig mod indskolingen. Set i forhold til stofområdet ’Tal og algebra’ i grundskolen vedrører sporet de naturlige tal og addition og subtraktion, som vist i figur 1.

 
En strategi til at subtrahere flercifrede tal handler om den måde, tallene i subtraktionen håndteres for at finde resultatet (Hickendorff et al., 2019).
 

Mål

Læringssporet har to overordnede mål, der hænger sammen:

  1. Sporet skal bidrage til, at elever udvikler deres forståelser for egenskaber ved de naturlige tal og regnearten subtraktion.
  2. Sporet skal gøre elever i stand til at subtrahere flercifrede, naturlige tal fleksibelt.

Elever, der er kommet langt i forhold til det første mål, forstår bl.a., at de kan opdele flercifrede tal i forskellige summer og udnytte opdelingerne i subtraktion. De ved fx, at tallet 12 kan opdeles i summen 10 + 2 og kan udnytte dette til at tænke regnestykket 21 – 12 som 21 – 10 – 2 = 11 – 2 = 9. De forstår desuden, at fx 36 i 36-14 kan opdeles i summen 20 + 16 og kan udnytte dette til at tænke stykket som 16-14=2 og så lægge de 20 til, altså 22.

 
At subtrahere fleksibelt vil sige at have et bredt repertoire af strategier og at kunne vælge og tilpasse en (eller flere) af disse strategier til en bestemt situation.     

Elever, der er kommet langt i forhold til det andet mål, kan bl.a. subtrahere alle etcifrede tal fra tocifrede tal, de fleste tocifrede tal fra større tocifrede tal og enkelte et- og tocifrede tal fra trecifrede tal med blyant og papir. De har et bredt udvalg af strategier til subtraktion, som de kan vælge blandt og tilpasse en situation, og de kan regne rimelig effektivt. Hvis de skal subtrahere 23 – 14, kan de fx tænke ”hvor langt er der fra 23 og ned til 14?” og regne 23 – 3 – 6 = 14 og få 9. Eller ”hvor langt er der fra 14 og op til 23?” og regne 14 + 6 + 3 = 23 og få 9. Hvis de derimod skal regne 30 - 16 kan det fx være, at de først fordobler 16+16=32 og dernæst ’kompenserer’ ved at trække de to ekstra fra, 16 - 2 = 14.

De to mål understøtter hinanden og udvikles bedst i samspil. Derudover giver arbejdet med målene mulighed for at få indblik i vigtige egenskaber ved titalssystemet og dets struktur, særligt 10’s centrale rolle og betydningen af cifrenes position i et tal. Målene er derfor vigtige for elevers videre matematiklæring, såsom at regne med flercifrede tal, forstå regnereglerne, og at tænke algebraisk. 

At subtrahere effektivt vil sige at kunne regne uden fejl, og at beregningerne ikke er (for) tidskrævende (National Research Council, 2001).