Læringsspor: At multiplicere flercifrede tal

Introduktion

Dette læringsspor retter sig mod elevers udvikling af strategier til at multiplicere flercifrede, naturlige tal. Det er tænkt til mellemtrinnet, evt. med begyndelse i slutningen af 3. klasse. Set i forhold til stofområdet ’tal og algebra’ i grundskolen vedrører det tal og regnestrategier, som vist på figur 1 herunder.

 
En strategi til flercifret multiplikation er den måde, man håndterer faktorerne med henblik på at finde frem til resultatet (Hickendorff et al., 2019)
 

Mål

Læringssporets har to overordnede mål, som hænger sammen:

  1. Det skal bidrage til, at eleverne udvider deres forståelser for egenskaber ved flercifrede, naturlige tal og regningsarten multiplikation.
  2. Det skal gøre eleverne i stand til at multiplicere flercifrede tal fleksibelt.    

Elever, der er kommet langt i forhold til det mål 1), forstår bl.a., at de kan opdele flercifrede tal på forskellige måder og udnytte opdelingerne til multiplikation. De ved fx, at de kan opdele tallet $448$ i fx $400+48$ udnytte opdelingerne til at tænke beregningen $25\cdot16$ som $25\cdot4+25\cdot4+25\cdot4+25\cdot4$ eller som $25\cdot10 + 25\cdot6$.

 
At multiplicere fleksibelt vil sige at kunne vælge mellem flere forskellige strategier til multiplikation og at vælge en strategi, der er hensigtsmæssig for en bestemt person i et givent problem (Hickendorff et al., 2019).

Elever, der er kommet langt i forhold til mål 2) kan bl.a. multiplicere tocifrede - og enkelte trecifrede tal - med papir og skriveredskaber som hjælpemidler. De råder over et repertoire af forskellige strategier til sådanne beregninger, de kan vælge en strategi, der er hensigtsmæssig i et givent problem, og de kan foretage beregninger rimelig effektivt. Hvis de skal beregne $16 \cdot 50$, kan det fx være, at de tænker $16 \cdot 50 = 8 \cdot 100 = 800$. Hvis de skal beregne $19 \cdot 15$ kan det derimod være, at de først beregner $20 \cdot 15 = 300$ og derefter ’kompenserer’ ved at beregne $300 - 1 \cdot 15 = 285$.

De to mål hænger sammen på den måde, at elevernes forståelser er en forudsætning for, at de kan multiplicere flercifrede tal fleksibelt. Omvendt så udvikles deres forståelser igennem arbejdet med at multiplicere fleksibelt.

At dividere effektivt vil sige at kunne regne uden fejl, og at beregningerne ikke er meget tidskrævende (National Research Council, 2001).