Algebra i gymnasiet - hvordan hjælper vi eleverne?


Spændende og relevant efteruddannelseskursus over to dage om algebra i gymnasiet - og om hvordan vi hjælper eleverne med at blive gode til basal algebra. Der gives (efter ansøgning) støtte fra Novo Nordisk Fonden (NNF) til kursusafgift, vikardækning og endda til efterfølgende forankring på egen skole. 

De gymnasiale læreplaner afspejler tydeligt algebras essentielle rolle i matematikundervisningen. På alle retninger (HTX, HHX, STX, EUX og HF) og niveauer er en del af mindstekravene, at eleven skal kunne ”udøve basal algebraisk manipulation”. Elevernes algebraiske kunnen er afgørende for deres arbejde inden for de fleste emner af gymnasiematematikken og andre STEM-fag.

Igennem oplæg vil kursisterne få præsenteret, hvordan man kan arbejde didaktisk med algebra for at mindske elevernes vanskeligheder med algebraen, og hvordan man kan arbejde med algebra som et matematisk sprog, herunder hvordan man kan arbejde med lighedstegnets forskellige betydninger og ligningsløsning. Kurset bygger på NCUMs temaer ”Algebra i gymnasiet” og ”Algebra på tværs”, se www.matematikdidaktik. Sigtet er at få tydeliggjort forbindelsen mellem didaktisk forskning og udvikling af praksis. Der bliver arbejdet med en række konkrete eksempler, som man som lærer kan tage med hjem og afprøve. Der bliver også tid til at udvikle egne eksempler i en workshop, som man hjemme på skolen arbejder videre med og afprøver i 1-2 lektioner i den mellemliggende periode mellem 1. og 2. kursusdag.

På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og deres observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved kursusunderviserne, som også er forfattere til NCUM’s temaer om algebra.

For kursets tilrettelæggelse står Christina Cæsarsen, lektor ved Fjerritslev Gymnasium, og Jeanette Axelsen, lektor ved Midtsjællands Gymnasium. De er begge netværkskoordinatorer for gymnasieområdet i NCUM. På kurset underviser desuden matematikdidaktikere med undervisningserfaring fra gymnasial undervisning.

Kurset udbydes to steder i landet, henholdsvis i Aarhus (region Midtjylland) og i Slagelse (region Sjælland).

Det er muligt at søge om at få betalt kursusafgift og vikardækning, idet kurset er optaget på kursuslisten for Novo Nordisk Fondens (NNF) efteruddannelsespulje. Ansøgningen skal godkendes af rektor og sker via: https://novonordiskfonden.dk/grant/efteruddannelsespulje2025-26/

Ved ansøgning skal man angive, at man søger som gymnasielærer, Midtjylland eller Sjælland som region og matematik som fag. Kursets navn er: Unzipkursus – Algebra i gymnasiet. Ansøgningen skal godkendes af rektor.

Deltagere fra samme skole i par vil blive prioriteret i tilfælde af for mange tilmeldinger til kurset. Der er 24 pladser på kurset.

Fristen for ansøgning om støtte til kurset fra Novo Nordisk Fonden er allerede den 9. oktober 2024. Svar fra Fonden på ansøgning vil foreligge i januar 2025. Herefter vil der blive åbnet for tilmelding til kurset. Alle, der har fået bevilget støtte, vil få mail med link til kursustilmelding.

Kurset afholdes to steder i efteråret 2025:

I Aarhus er kursusdagene fastlagt til 28. august og 6. november 2025.

I Slagelse er kursusdagene fastlagt til 27. august og 7. november 2025.

Det skal bemærkes, at udbetaling af bevilling fra NNF til kursusdeltagelse sker til skolen efter gennemførelse af kurset på basis af attestation fra den enkelte kursusdeltager om deltagelse i kurset med realiseret reduktion af arbejdstid svarende til den bevilgede vikardækning. 

TID:
Frist for ansøgning om støtte: 9. oktober 2024
Aarhus:
Første kursusdag: 28. august 2025
Anden kursusdag: 6. november 2025
Slagelse:
Første kursusdag: 27. august 2025
Anden kursusdag: 7. november 2025
STED
Aarhus og Slagelse
ANSØGNING OM STØTTE
På linket herunder