Rum og form i børns tegninger

Tegning er en omsætning fra noget rumligt til noget fladt, hvad enten de tegnes på papir, i sand eller på tavle. Det betyder at de går fra noget tre-dimensionalt til noget to-dimensionalt. Dette kendetegnes i sig selv som en matematisk proces. Se eksempler på tegne-aktiviteter, hvor børnene kan være opmærksomme på matematikken.

Læs også om børns rumlige opmærksomhed

Børn tegner

Småbørns verden er i tre dimensioner, og således også deres rumopfattelse. Når børn tegner på et stykke papir, der kun har to dimensioner, vil de naturligt overføre deres rumlige opfattelse. Fx vil en fugl ofte blive tegnet med to øjne, bilen har måske fire hjul, fordi det er sådan, børnene ”ser” (dvs. opfatter eller fornemmer) bilen i ”virkeligheden”. Det er først tæt på skolealderen, at børn almindeligvis kan inddrage perspektiv i deres tegninger og erkende, at der er bagsider af ting, som faktisk ikke ses. Små børn tegner verden, som de rumligt opfatter den, ikke som den reelt ses.

En fremstilling af den tidlige udvikling i børns tegning kan se således ud: 

Aldersgruppe: 18 mdr. – 3 år

Tegnestadie: Krusedulle

Rumlig opmærksomhed i tegningen:

  • Tilsyneladende tilfældige streger, som for barnet illustrerer noget specifikt (fx øjne) 

Aldersgruppe: 2 - 4 år

Tegnestadie: Pre-skematisk

Rumlig opmærksomhed i tegningen:

  • Tegnede objekter er frit svævende, de er ikke ”forankret” i forhold til noget

  • Proportioner er skæve fx tegnes tændstikmænd med store hoveder og små kroppe 

Aldersgruppe: 5 - 8 år

Tegnestadie: Skematisk 

Rumlig opmærksomhed i tegningerne:

  • Mennesker gengives proportionalt (fx voksne er tegnet større end børn)
  • Der er himmel og jord, hvor objekter er forankret i forhold til hinanden 
  • Der er et skema for, hvordan bestemte ting tegnes i alle tegninger (fx solen er en kvartcirkel i hjørnet med linjer som stråler ud herfra). 
  • Gennemsigtige tegninger (røntgenbilleder) (fx pigerne er inde i huset på tegningen ovenfor 
  • Flere perspektiver tegnes i samme billede (fx huset ses fra siden, vejen ses fra oven)
  • Former og mønstre (fx huset er firkantet, taget er trekantet, dør er rektangulær) 

Aldersgruppe: 9 - 11 år

Tegnestadie: Pre-teen 

Rumlig opmærksomhed i tegningen:

  • Rumligt perspektiv bliver tydeligt 

Aktiviteter med tegning

Tegning, hvor børnene kan være opmærksomme på matematikken, simuleres bedst ved at tilbyde et spændende miljø for tegning. Og ved at snakke med dem om det tegnede. Dette er helt sikkert aktiviteter, som I alligevel laver med børnene, og som blot kan 'tvistes lidt':

  • Et spændende 'klassisk' bord-miljø bruger mange forskellige tegneredskaber:
    • Selvlysende farver, oliefarver, vandfarver, hvide tusser til sort papir, fingermaling.
    • Tvist: Og så kan man en gang imellem 'komme til' at lægge nogle linealer på bordet. Eller plastikskabeloner til geometriske former
  • ​​​​Miljøet kan også ændres ved at ændre det, der tegnes på (og med)
    • Kridt på fliser, kridt på trampolin, griffel på skiffer, et meget langt stykke papir (fx kassebon), en ballon, tegn på sig selv, plastikfilm (overhead), lærred, sten, papkasser, træ osv.
    • Tvist: Tegn en labyrint på fliserne. Eller tegn omrids af børnene på papir på gulv, lad børnene tegne, hvad de tror, der er inden i dem selv.
til: DAGTILBUD 
emne: Rumlig opmærksomhed

Forfatter

Klaus Rasmussen

Lektor, ph.d.
Læreruddannelsen, Københavns Professionshøjskole


Udgiver

Temaer på matematikdidaktik.dk udvikles i tæt samarbejde mellem forskere og praktikere og udgives af NCUM.
Se redaktionen og vores redaktionelle retningslinjer

Kilder

  1. Davis, G. A., & Hyun, E. (2005). A study of kindergarten children’s spatial representation in a mapping project. Mathematics Education Research Journal, 17(1), 73–100. doi.org/10.1007/BF03217410

  2. Heuvel-Panhuizen, M. van den, Elia, I., & Robitzsch, A. (2015). Kindergartners’ performance in two types of imaginary perspective-taking. ZDM Mathematics Education, 47(3), 345–362. doi.org/10.1007/s11858-015-0677-4

  3. Piaget, J. (1956). The Child’s Conception of Space. In Child’s Conception of Space (Selected W). Routledge. doi.org/10.4324/9781315006239

  4. Thom, J. S., & McGarvey, L. M. (2015). The act and artifact of drawing(s): observing geometric thinking with, in, and through children’s drawings. ZDM Mathematics Education, 47(3), 465–481. doi.org/10.1007/s11858-015-0697-0


Del tema Print