Unzip – Funktioner


Funktionsbegrebet introduceres allerede i grundskolen som lineære funktioner, men mange elever har svært ved selv på 2. og 3. år i gymnasiet helt at begribe funktionsbegrebet, trods det at emnet fylder meget inden for kernestoffet i de gymnasiale uddannelser. På kurset vil der gennem oplæg blive kigget på, hvorfor funktionsbegrebet er så svært tilgængeligt for elever, og hvordan man didaktisk kan arbejde med funktionsbegrebet for at afhjælpe snublestenene for eleverne, men også hvorfor funktionsbegrebet er vigtigt at arbejde med.

Der vil blive vist nogle konkrete eksempler, som man som kursist kan tage med hjem og afprøve, men der bliver også tid til at udvikle egne eksempler i en workshop, som man hjemme på skolen arbejder videre med og afprøver i 1-2 lektioner i den mellemliggende periode mellem 1. og 2. kursusdag.

På 2. kursusdag præsenterer deltagerne deres undervisningssekvenser og deres observationer fra klasserummet med efterfølgende diskussion og perspektiver på afprøvningerne ved underviserne Lisbeth Fajstrup og Marit Schou, som også er forfattere af NCUM’s tema Matematiske funktioner (NCUM, Tværgående, Matematiske funktioner (matematikdidaktik.dk)).

Formålet med unzipkurset er at få tydeliggjort forbindelsen mellem didaktisk forskning og praksis igennem udvikling af konkrete empiriske tilgange til indholdet i temaet Matematiske funktioner på NCUM’s hjemmeside.

For kursets tilrettelæggelse står:

  • Marit Hvalsøe Schou, ph.d. og lektor ved Odense Tekniske Gymnasium, NCUM ekspertgruppe
  • Lisbeth Fajstrup, lektor, ph.d. Institut for Matematiske Fag ved Ålborg Universitet, NCUM ekspertgruppe
  • Christina Cæsarsen, lektor ved Fjerritslev Gymnasium og netværkskoordinator for gymnasieområdet i NCUM
  • Jeanette Axelsen, lektor ved Midtsjællands Gymnasium og netværkskoordinator for gymnasieområdet i NCUM

Det er muligt at søge om at få betalt kursusafgift og vikardækning, idet kurset er optaget på kursuslisten for Novo Nordisk Fondens (NNF) efteruddannelsespulje. Ansøgningen skal godkendes af rektor og sker via: https://novonordiskfonden.dk/grant/efteruddannelsespulje2025-26/

Ved ansøgning skal man angive, at man søger som gymnasielærer, Syddanmark som region og matematik som fag. Kursets navn er: Unzipkursus – Funktioner . Ansøgningen skal godkendes af rektor.

Deltagere fra samme skole i par vil blive prioriteret i tilfælde af for mange tilmeldinger til kurset. Der er 24 pladser på kurset.

Fristen for ansøgning om støtte til kurset fra Novo Nordisk Fonden er allerede den 9. oktober 2024. Svar fra Fonden på ansøgning vil foreligge i januar 2025. Herefter vil der blive åbnet for tilmelding til kurset. Alle, der har fået bevilget støtte, vil få mail med link til kursustilmelding. Kurset afholdes i foråret 2025, og datoerne for de to kursusdage er fastlagt til 27. februar og 9. april 2025. Kurset finder sted i Fredericia.

Det skal bemærkes, at udbetaling af bevilling fra NNF til kursusdeltagelse sker til skolen efter gennemførelse af kurset på basis af attestation fra den enkelte kursusdeltager om deltagelse i kurset med realiseret reduktion af arbejdstid svarende til den bevilgede vikardækning. 

TID:
Frist for ansøgning om støtte: 9. oktober 2024

Første kursusdag: 27. februar 2025
Anden kursusdag: 9. april 2025
STED
Fredericia
ANSØGNING OM STØTTE
På linket herunder